Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wingäng
Wingäng på Klarälven 1926
Wingäng på Klarälven 1926
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1900
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 286
  Registernr 3853
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,62 meter 23,62 meter
  Största bredd 5,63 meter 5,63 meter
  Djupgående 0,45 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt 68/40 72/36
  Maskineri 2 x Bergsund ångmaskin 2 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 100 hk, 73 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1900 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Wingäng till Ångfartygs AB Klarelfven, Uddeholm. Byggnadskostnad 48.000 SEK. Transporteras i delar med järnväg till Edebäck, Hagfors där montering sker. Trafik på Klarälven, traden Edebäck - Ekshärad - Tönnet - Fastnäs - Gravol - Stöllet - Ambjörby - Backa - Likenäs - Långan - Ransby - Dalboängen.
  1911 Renoveras.
  1919 Renoveras för ca. 50.000 SEK.
  1927 Upplagd på land vid Edebäck.
  1931 Skrotas.
Tillbaka till Ångfartygs AB Klarelfven
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.