Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vätterön
Vindskär vid Knivlösarna, Tärnö 2015-07-16
Vindskär vid Knivlösarna, Tärnö 2015-07-16
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skepparen ombord, SAM, 2011-07-25 PN, Maskiner
* Lubrikatorn 1/1987, S8
* Redaren 6/1990, S17
* Redaren 1/1991, S18
* Redaren 3/1993, S6
* Båtologen 5/1984, S220
* Båtologen 1/1987, S28
* Båtologen 2/1987, S71
* Båtologen 1/1991, S38
* Sveriges Skeppslista 1992, S134
* Sveriges Skeppslista 1997, S126
* Sveriges Skeppslista 1998, S126
* Sveriges Skeppslista 2001, S136
* Sveriges Skeppslista 2005, S146
  Byggd 1982
  Varv F:a Olssons Stålbåtar, Edsvalla
  Varvsnummer 45
  Registernr 13252
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLDP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,91 meter 21,95 meter
  Största bredd 5,01 meter 5,01 meter
  Djupgående 1,44 meter 1,56 meter
  Brt/Nrt 43/34 69/20
  Maskineri 2 x Ford 2704 ET 2 x Volvo Penta D7
  Effekt 360 hk, 265 kW 408 hk, 300 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 120 passagerare
  Historik
  1982 Levererad av F:a Olssons Stålbåtar som Vätterön till G Nyberg, Firma Rederi Insjöbåtar, Stockholm.
  1986-12 Såld till Noraströms Rederi HB, Kramfors för 700.000 SEK och omdöpt till Express. Ombyggd vid Dockstavarvet AB, Docksta. Förlängd med 7,50 meter i två sektioner, en midskepps och en akterut. Sektionerna tillverkas vid Lunde Varv, Ramvik. Får passagerarcertifikat för 124 passagerare. Trafik på traden Örnsköldsvik - Ulvön.
  1988 Upplagd vid Dockstavarvet efter säsongens slut.
  1990-11 Såld till Mariestads Skärgårdstrafik AB, Skövde för 350.000 kr och omdöpt till Vänersund.
  1990-11-26 Lämnar Docksta kl. 13.00 för färd mot Mariestad via Öregrund, Dalarö, Karlskrona, Göteborg.
  1990-12-02 Ankommer till Mariestad.
  1991 Insatt i trafik på Vänern och Göta Kanal.
  1993-03 Såld till Haglund Shipping AB, Simrishamn för 800.000 SEK och omdöpt till Vindskär. Trafik i Blekinge skärgård.
  2003-09-03 Assisterar passagerarfärjan Petersburg som dagen innan blivit liggandes utanför Karlshamn efter brand i maskin samt blackout. Evakuerar passagere och besättning.
  2010 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D7, 408 hk, 300 kW, installeras.
  2012 En av två huvudmaskiner byts ut efter haveri. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D7, installeras, alltjämt totaleffekt 408 hk, 300 kW.
Tillbaka till Mariestads Skärgårdstrafik HB
Tillbaka till Haglund Shipping AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 957 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.