Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tyrihans
Sagasund i Oslofjorden 2004-03-30
Sagasund i Oslofjorden 2004-03-30
Foto: Tom Harbø
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1990, S6-7
* Redaren 4/1990, S8-9
* Redaren 1/1994, S6-7, 10
* Redaren 1/1995, S6-7
* Skipet 3/1989, S76
* Skipet 1/1990, S63
* Skipet 3/1990, S12, 26
* Skipet 3/2017, S REG 5
  Byggd 1964
  Varv Skrov/däckshus: Hjørungavaag Verksted A/S, Ulsteinvik, Norge
Utrustning: Ulstein mekaniske verksted A/S, Ulsteinvik, Norge
  Varvsnummer Skrov/däckshus: -
Utrustning: 28
  Registernr 13931
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8633152
  Signal LLTS, SBGX, numera norsk signal LLMD
  Systerfartyg Prinsessen
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,17 meter 33,31 meter
  Största bredd 7,22 meter 7,20 meter
  Djupgående 2,93 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 262/121 257/82
  Maskineri 1 x MWM TRHS 526A 1 x Frichs 6.185 BCU
  Effekt 460 hk, 338 kW 660 hk, 485 kW
  Toppfart 12,5 knop 12 knop
  Kapacitet 350 passagerare 145 passagerare
  Historik
  1964-12 Levererad av Ulstein mekaniske verksted A/S som Tyrihans till A/S Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo. Norsk signal LLTS. Trafik på traden Oslo - Nesodden.
  1974-01 Ny huvudmaskin, av fabrikat Frichs 6.185 BCU, 660 hk, 485 kW, installeras i Århus, Danmark.
  1989-06-26 Såld till Strengnäs Rederi HB, Strängnäs för 2,85 milj NOK och omdöpt till Mälarsund. Svensk signal SBGX.
  1989 Ombyggd i Strängnäs. Ny inredning på mellandäck och akterdäck, kostnad ca 2,0 milj SEK.
  1990-05-04 Insatt i trafik på Mälaren.
  1991 Upplagd sedan rederiet gått i konkurs.
  1993 Såld till Royal Stockholm Cruise Line AB, Mem för 2,0 milj SEK och omdöpt till Saga Lejon.
  1993-05-05 Premiärtur på traden Nyköping - Arkösund.
  1999 Ombyggd.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Frich diesel, 800 hk, 588 kW, installeras.
  2001 Såld till MS Turisten Tore Nybro Hansen & Co, Halden, Norge för 2,6 milj NOK och omdöpt till Sagasund. Norsk signal LLMD. Trafik på traden Fredrikstad - Halden - Strömstad.
  2016-02-12 Såld till MS Sagasund AS, c/o BIA Regnskapslag, Halden.
Tillbaka till Strengnäs Rederi HB
Tillbaka till Royal Stockholm Cruise Line AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.