Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tor II
Öckerö i Göteborgs skärgård 1976-07-26
Öckerö i Göteborgs skärgård 1976-07-26
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1904
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 426
  Registernr 4281
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  MMSI nummer -
  Signal JNSF, senare SEHO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,75 meter 26,97 meter
  Största bredd 5,86 meter 5,77 meter
  Djupgående 2,25 meter 3,30 meter
  Brt/Nrt 152/99 70/18
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta
  Effekt 260 hk, 191 kW 200 hk, 148 kW
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet 338 pasagerare -
  Historik
  1903-12-10 Beställd av Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm.
  1904-05 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Tor II till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1904-05-30 Insatt i trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Vikingshill - Norra Lagnö - Södernäs, Värmdö (Torsbyfjärden).
  1907 Ombyggd och förstärkt för att bättre kunna gå i is.
  1907-05 Ny hemort Värmdö.
  1909-02-21 Propelleraxeln går av ca. kl. 11.00 i närheten av Kungsbergs brygga vid färd från Stockholm mot Värmdö. Då fartyget inte går att manövrera får de stanna på platsen tills att bogserbåt anländer från Stockholm. Bogseras av ångbogseraren Tor till varv i Stockholm för reparation. Åter i trafik i början av april.
  1910-07-16 Kolliderar ca. kl. 15.30 med ångfartyget Brevik vid avfärd från Nybroviken, Stockholm. Tor II, som precis lämnat sin kajplats, kör mot Breviks styrbordssida. Många ombord på de båda fartygen ramlar omkull vid sammanstötningen men ingen skadas. Ett parti med bräder som lastats i fören på Tor II ramlar i vattnet.
  1912 Ombyggd. Akterdäcket byggs in.
  1919-07-02 Ommätt. Mått 31,75 x 5,86 meter. Tonnage 183/129.
  1919-11-06 Såld till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö för 225.000 SEK och omdöpt till Färingsö. Ny hemort Svartsjö. Trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Kungshatt - Tappström - Skytteholm - Stenhamra - Österås - Nora - Husby - Stavsborg.
  1920-10 Traden förlängs norrut till Löten, Lindormsnäs och Säbyholm.
  1921-06-27 Ångbåts AB Nya Svartsjölandet byter namn till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet, Sånga.
  1925-05-08 Ommätt. Mått 31,75 x 5,86 meter. Tonnage 192/128.
  1925 Ombyggd med nytt akterskepp samt inbyggda trimtankar vid för och akter.
  1927-05-23 Kolliderar ca. kl. 14.10 med fritidsbåten Strix på Riddarfjärden utanför Långholmen vid färd in mot Stockholm. Motorbåten får stora skador och tar in vatten. De tre personerna ombord tas upp på Färingsö och får följa med till Söder Mälarstrand, dit även fritidsbåten tas på släp.
  1931-01-24 Ommätt. Mått 31,75 x 5,86 meter. Tonnage 190/120.
  1935-06-22 Uthyrd till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö. Trafik på traden Göteborg - Hönö Heden - Öckerö hamn - Öckerö Bagglebo - Björkö - Hälsö - Knippla - Rörö.
  1935-09-30 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 45 000 SEK. Ny hemort Hälsö.
  1935-10-02 Omdöpt till Öckerö.
  1935-12-03 Ommätt. Mått 31,75 x 5,86 meter. Tonnage 190/85.
  1936-03-29 Kolliderar kl. 09.05 med ångfartyget Bohuslän vid avgång från Stenpiren, Göteborg. Öckerö backar in i aktern på Bohuslän, som också precis har lämnat Stenpiren. Endast mindre skador uppstår på de båda ångarna, som efter incidenten, kan fortsätta sina respektive turer.
  1945-12-31 Ommätt. Mått 31,75 x 5,86 meter. Tonnage 190/102.
  1960-03 Ombyggd vid Bohus Varv, Bohus till lastfartyg. Förkortas sex meter och en fiskebåtsstyrhytt och ett vindskydd akterut monteras. Motoriseras. Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder W40M25 tändkulemotor, 180 hk, 132 kW, installeras vid J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö. Nya mått 25,37 x 5,77 x 3,30 meter. Tonnage 70/18. Godstrafik i Göteborgs skärgård.
  1970-05-20 Såld till Rederi AB Carlsvik, Göteborg för 70.000 SEK. Ny hemort Göteborg. Godstrafik i Göteborgs skärgård för R. Ljungsvik & Co AB.
  1971 Ombyggd. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 200 hk, 147 kW, installeras. Styrhytten från 1960 byts ut mot en begagnad större hytt som tidigare suttit på undersökningsfartyget Eystrasalt.
  1982-04 Såld till HB Maritime, R Ljungsvik & Co, Göteborg för 25.000 SEK. Fortsatt godstrafik i Göteborgs skärgård.
  1983-01-22 Grundstöter ca. kl. 21.00 vid Plankorna utanför Saltholmen. Fartyget fastnar på grundet med 45 graders slagsida. Polisen misstänker fylleri och fartyget beläggs med nyttjandeförbud och läggs upp efter bärgningen.
  1986 Såld till Öckerö Marin AB, Öckerö för 33.000 SEK för skrotning.
  1986 Skrotad.
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1755 fartyg, 1012 rederier och 128 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Alice
Ulf Nilsson, Kallsö

m/s Alice Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 2013 vid Westers Mekaniska AB i Uddevalla för Ulf Nilsson, Kallsö, Sankt Anna. Hon levererades den 7 mars 2013 och har sedan dess varit i trafik på traderna Risö - Vrångö, Kallsö - Lergraven, Trännö - Kungshällsudden samt Missjö - Tyrislöt - Lergraven för Östgötatrafiken.