Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tor II
Öckerö i Göteborgs skärgård 1976-07-26
Öckerö i Göteborgs skärgård 1976-07-26
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 19, mars 1972, S311
* Ångbåten 37, dec 1976, S6-8
* Svensk Sjöfarts Tidning 32/1970, S32
* Sveriges Skeppslista 1951, S114
* Sveriges Skeppslista 1960, S156
* Sveriges Skeppslista 1962, S150
* Sveriges Skeppslista 1963, S144
* Sveriges Skeppslista 1965, S140
* Sveriges Skeppslista 1969, S124
* Sveriges Skeppslista 1971, S120
* Sveriges Skeppslista 1972, S116
* Sveriges Skeppslista 1973, S114
* Sveriges Skeppslista 1980, S94
* Sveriges Skeppslista 1981, S102
  Byggd 1904
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 426
  Registernr 4281
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JNSF, senare SEHO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,75 meter 25,37 meter
  Största bredd 5,86 meter 5,77 meter
  Djupgående 2,55 meter 3,30 meter
  Brt/Nrt 152/99 70/18
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta
  Effekt 260 hk, 191 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet 338 pasagerare -
  Historik
  1903-12-10 Beställd av Rederi AB Stockholm - Wermdö.
  1904 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Tor II till Rederi AB Stockholm - Wermdö. Trafik på traden Stockholm - Torsbyfjärden.
  1907 Ombyggd till isgående.
  1912 Ombyggd. Får akterdäcket inbyggt.
  1919-12 Såld till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö och omdöpt till Färingsö.
  1921-06-27 Ångbåts AB Nya Svartsjölandet byter namn till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö.
  1925 Ombyggd med nytt akterskepp samt inbyggda trimtankar vid för och akter.
  1935-06-22 Uthyrd till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö.
  1935-09-30 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 45 000 kr.
  1935-10-02 Omdöpt till Öckerö.
  1960 Ombyggd till lastbåt. Motoriseras med en 2-cyl Bolinder tändkulemotor på 160 hk, 118 kW och förkortas sex meter till 25,37 meter. En fiskebåtsstyrhytt och ett vindskydd akterut monteras. Godstrafik i Göteborgs skärgård.
  1970-04 Såld till Rederi AB Carlsvik, Göteborg för 70.000 SEK. Fortsatt godstrafik i Göteborgs skärgård.
  1971 Ombyggd. Ny motor, av fabrikat Volvo Penta på 200 hk, 147 kW, installeras. Styrhytten från 1960 bys ut mot en annan begagnad större hytt som tidigare suttit på undersökningsfartyget Eystrasalt.
  1982-04 Såld till HB Maritime, R Ljungsvik & Co, Göteborg för 25.000 kr. Fortsatt godstrafik i Göteborgs skärgård.
  1983-01-22 Grundstöter vid Plankorna utanför Saltholmen. Polisen misstänker fylleri och fartyget beläggs med nyttjandeförbud och läggs upp.
  1986 Såld till Öckerö Marin AB, Öckerö för 33.000 kr för skrotning.
  1986 Skrotad.
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.