Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tjb 166
Boppa i Räfsnäs, Rådmansö 2010-11-17
Boppa i Räfsnäs, Rådmansö 2010-11-17
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1965
  Varv Åke Groth Byggnads AB, Sjötorp
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SCVN, numera SFC 7300
  Systerfartyg Tjb 48 Ulvö I
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,55 meter 11,50 meter
  Största bredd 3,90 meter 3,90 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta MD96 -
  Effekt 120 hk, 88 kW 150 hk
  Toppfart - -
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1965 Levererad av Åke Groth Byggnads AB som Tjb 166 till Sjöfartsverket, Nedre Norra Lotsdistriktet, Stocka Lotsplats.
  1967 Flyttas till Hudiksvalls Lotsplats / Hölik när Stocka Lotsplats läggs ner.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD100B.
  1980 Flyttas till Malmö Lotsplats. Senare flyttad till bland annat Helsingborg och Landsort.
  1988 Åter stationerad vid Hudiksvalls Lotsplats / Hölik.
  1993 Stationerad i Iggesund.
  1994 Flyttas till Svartklubbens Lotsplats, Norrtälje.
  1998 Flyttas till Arkö Sjöräddningsskola, Vikbolandet.
  2005 Såld till Refsnäs Sjötransport AB, Gräddö och omdöpt till Boppa.
  2019-05 Såld till Klart Skepp Fastighets AB, Stocksund och omdöpt till Båtsman af Ideskär.
Tillbaka till Refsnäs Sjötransport AB
Tillbaka till Klart Skepp Fastighets AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.