Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tjb 166
Boppa i Räfsnäs, Rådmansö 2010-11-17
Boppa i Räfsnäs, Rådmansö 2010-11-17
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1965
  Varv Åke Groth Byggnads AB, Sjötorp
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SCVN, numera SFC 7300
  Systerfartyg Tjb 48 Ulvö I
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,55 meter 11,50 meter
  Största bredd 3,90 meter 3,90 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta MD96 -
  Effekt 120 hk, 88 kW 150 hk
  Toppfart - -
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1965 Levererad av Åke Groth Byggnads AB som Tjb 166 till Sjöfartsverket, Nedre Norra Lotsdistriktet, Stocka Lotsplats.
  1967 Flyttas till Hudiksvalls Lotsplats / Hölik när Stocka Lotsplats läggs ner.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD100B.
  1980 Flyttas till Malmö Lotsplats. Senare flyttad till bland annat Helsingborg och Landsort.
  1988 Åter stationerad vid Hudiksvalls Lotsplats / Hölik.
  1993 Stationerad i Iggesund.
  1994 Flyttas till Svartklubbens Lotsplats, Norrtälje.
  1998 Flyttas till Arkö Sjöräddningsskola, Vikbolandet.
  2005 Såld till Refsnäs Sjötransport AB, Gräddö och omdöpt till Boppa.
  2019-05 Såld till Klart Skepp Fastighets AB, Stocksund och omdöpt till Båtsman af Ideskär.
Tillbaka till Refsnäs Sjötransport AB
Tillbaka till Klart Skepp Fastighets AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.