Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tjb 48 Ulvö I
S:t Olof II af Kyrkesund vid Härön 2006-07-06
S:t Olof II af Kyrkesund vid Härön 2006-07-06
Foto: Patrik Nylin
  Fartygsfakta    
  Byggd 1959
  Varv Åke Groth Byggnads AB, Sjötorp
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SCUM, numera SFC 4024
  Systerfartyg Tjb 166
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,55 meter 11,95 meter
  Största bredd 3,90 meter 3,98 meter
  Djupgående - 2,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Scania D645 1 x Scania D993
  Effekt - 207 hk, 152 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 11 passagerare
  Historik
  1959 Levererad av Åke Groth Byggnads AB som Tjb 48 Ulvö I till Sjöfartsverket, Övre Norra Lotsdistriktet, Ulvö Lotsplats. Byggd med AMS-medel. Lotsbåt.
  1967 Flyttas till Umeå Lotsplats när Ulvö lotsplats läggs ner. Omdöpt till Tjb 48.
  1975 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D11, installeras vid Dockstavarvet AB, Docksta.
  1979 Såld till Nisse Nordgren, Örnsköldsvik.
  1996 Såld till Tjörns kommun, Tjörn och omdöpt till S:t Olof II af Kyrkesund. Ny hemort Kyrkesund
  1996-06-17 Insatt i provtrafik på traden Kyrkesund - Härön.
  1996-08-11 Provtrafiken slut. Tjörns kommun beslutar att fortsätta med trafiken.
  2007 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D993, 207 hk, 152 kW, installeras.
  2022-11 Såld till Fastighetsbolaget Stora Friheten AB (Dick Lundström), Haninge. Ny hemort Högmarsö.
  2024-04-06 Fastighetsbolaget Stora Friheten AB byter namn till Happy Cars AB, Haninge.
Tillbaka till Tjörns kommun
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.