Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sirén
Sirén på Strömmen, Stockholm 1923
Sirén på Strömmen, Stockholm 1923
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Fartygsregistreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2019-11-25 PN

* Mälarbåtarna, 1967, S130
* Alla våra Ångslupar, 1994, S129
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S103, 160
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S66-68, 85, 94, 136

* Skärgårdsbåten 4/1975, S14
* Skärgårdsbåten 3/1986, S12-13
* Skärgårdsbåten 2/1988, S23
* Skärgårdsbåten 3/1988, S23-26
* Skärgårdsbåten 2/1995, S22-23
* Skärgårdsbåten 2/2002, S22

* Motalaposten 1884-04-28
* Aftonbladet 1884-04-30
* Dagens Nyheter 1884-05-02
* Nya Dagligt Allehanda 1884-05-28
* Dagens Nyheter 1884-05-29
* Nya Dagligt Allehanda 1884-06-06
* Stockholms Dagblad 1884-06-06
* Stockholms Dagblad 1884-09-06
* Nya Dagligt Allehanda 1885-07-06
* Nya Dagligt Allehanda 1886-09-07
* Nya Dagligt Allehanda 1888-08-03
* Nya Dagligt Allehanda 1892-07-04
* Stockholms Dagblad 1894-10-24
* Aftonbladet 1898-06-28
* Dagens Nyheter 1898-06-29
* Stockholmstidningen 1898-06-29
* Svenska Dagbladet 1898-06-29
* Dagens Nyheter 1898-07-01
* Stockholmstidningen 1898-07-18
* Svenska Dagbladet 1898-07-18
* Aftonbladet 1899-07-04
* Stockholmstidningen 1900-07-13
* Svenska Dagbladet 1900-07-13
* Aftonbladet 1902-08-20
* Aftonbladet 1906-06-26
* Aftonbladet 1906-07-06
* Aftonbladet 1907-06-19
* Aftonbladet 1908-07-04
* Svenska Dagbladet 1910-07-21
* Aftonbladet 1911-09-05
* Dagens Nyheter 1911-09-05
* Stockholmstidningen 1911-09-05
* Svenska Dagbladet 1911-09-06
* Svenska Dagbladet 1911-09-07
* Svenska Dagbladet 1913-07-03

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S208
* Sveriges Skeppslista 1908, S98
* Sveriges Skeppslista 1910, S98
* Sveriges Skeppslista 1911, S98
* Sveriges Skeppslista 1913, S102 72 hk
* Sveriges Skeppslista 1915, S110 100 hk
* Sveriges Skeppslista 1917, S106
* Sveriges Skeppslista 1919, S106
* Sveriges Skeppslista 1921, S106
* Sveriges Skeppslista 1923, S106
* Sveriges Skeppslista 1925, S108
* Sveriges Skeppslista 1927, S136
* Sveriges Skeppslista 1929, S142
* Sveriges Skeppslista 1931, S146
* Sveriges Skeppslista 1933, S144
* Sveriges Skeppslista 1935, S140
  Byggd 1884
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 363
  Registernr 2483
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO Nummer -
  Signal JFNK, senare SGJK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,72 meter 23,54 meter
  Största bredd 5,06 meter 5,24 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt 65/46 61/37
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 72 hk, 53 kW 100 hk, 74 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 154 passagerare -
  Historik
  1884-04-28 Sjösatt.
  1884-05-27 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Sirén till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 32.000 SEK. Trafik på traderna Stockholm (Riddarholmen) - Fridhem - Skärholmen - Vårby - Fittja och Stockholm (Riddarholmen) - Drottningholm.
  1894 Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1898-06-28 Kolliderar ca. kl. 07.00 med ångfärjan Fyran när man backar ut från Riddarholmen på dagens första tur. Fyran, som kommer från Mariahissen, får så stora skador att man får gå till Smedsuddsvarvet för reparation medan Sirén kan fortsätta sin färd. Ingen passagerare skadas vid incidenten.
  1899-07-28 Ommätt. Nya mått 23,54 x 5,24 meter. Nytt tonnage 61/37.
  1900-07-12 Vid ankomst till Riddarholmen ca. kl. 09.30 efter färd från Drottningholm lyckas man inte få stopp i maskin utan kör in i kajen med några knops fart.
  1906-06-25 Kolliderar på kvällen med en ångslup utanför Riddarholmen. Sirén backar in med aktern i ångslupen när de båda backar ut samtidigt från kajen. Ingen skadas vid kollisionen och de båda ångarna kan fortsätta sina respektive färder.
  1911-09-04 Grundstöter ca. kl. 21.00 vid utbackning från Pettersdals brygga på Kungshatt och skadar propeller och roder. Ångfartyget Oden, som passerar platsen, tar Sirén under bogsering in till Stockholm.
  1915 Upplagd.
  1919 Trafik som reservbåt.
  1923 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö till 1925. Passbåt och extrabåt på traden Stockholm - Torsbyfjärden.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1925 Upplagd vid Ekensbergs Varf, Stockholm som reservbåt.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 500 SEK.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 500 SEK.
  1935-11-16 Såld till fartygsbefälhavare Carl Fritiof Säfström, Sundbyberg för 800 SEK för nedskrotning.
  1937-01-27 Anmälan om att fartyget är nedskrotat.
  1937-02-02 Avförs från skeppsregistret såsom upphugget.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Gunnar Torslund
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.