Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sandhamns Express
Norrskär i Lindalssundet, Värmdö 2022-07-31
Norrskär i Lindalssundet, Värmdö 2022-07-31
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1910
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 147
  Registernr 5116
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5256537
  Signal JRVH, numera SGFD
  Systerfartyg Tor I Blidösund
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 33,73 meter 34,84 meter
  Största bredd 6,88 meter 6,88 meter
  Djupgående 3,05 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt 247/154 227/92
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 350 hk, 257 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 13,3 knop 11 knop
  Kapacitet 400 passagerare 265 passagerare
  Historik
  1909-03-04 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Bror Oscar Seippel, Stockholm för leverans senast 15 april 1910. Kontrakterad byggnadskostnad 112.000 SEK.
  1909-11-12 Tillägg görs till byggnadskontraktet om att bland annat bygga en styrhytt av furu på taket och förlänga matsalen så att ytterligare två bord och två par soffor får plats. Tilläggskostnad 4.000 SEK.
  1909-11-22 Sjösatt.
  1910-04-05 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Sandhamns Express till grosshandlare Bror Oscar Seippel, Stockholm. Hemort Sandhamn.
  1910-04-07 Lämnar Göteborg kl. 05.00 för leveransresan, via sydkusten, till Stockholm, dit man anländer 10 april kl. 14.15. Övernattning i Malmö och Kalmar.
  1910-04-24 Insatt i trafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Boda - Överby, Djurö - Bullandö - Stavsnäs - Pålsudden, Djurö - Gatan, Runmarö - Sandhamn.
  1912-01-27 Vid ankomst till Vaxholm på eftermiddagen kör man i hög hastighet rakt in i stora ångbåtsbryggan, som får stora skador. Även fartyget får en del skador på stäven man kan fortsätta färden mot Sandhamn. Incidenten beror på att man inte lyckas slå back i maskinen.
  1914-03-18 Bror Oscar Seippel avlider. Fartyget övertas av Bror Oscar Seippels sterbhus (Gösta Seippel, Elsa Seippel, Svante Palmers, Gunhild Palmers, Julius Stuebecke och Ingrid Stuebecke), Sandhamn.
  1914-07-04 Kolliderar ca. kl. 16.30 med ångfartyget Waxholm III utanför Karlsudd, söder om Vaxholm. Waxholm III, som tvingas välja för en segelbåt, kör mot babords sida på Sandhamns Express, som får en stor buckla midskepps samt fyra fönster krossade. De båda ångarna kan efter incidenten fortsätta sina färder men Sandhamns Express körs dagen efter till varv för reparation.
  1915-04-01 Såld till Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn för 115.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Sandhamn.
  1919 Akterdäcket glasas in.
  1946-06-17 Släpps på natten loss från sina förtöjningar vid Räntmästartrappan, Stockholm och börjar driva längs Skeppsbron. Detta upptäcks vid 3-tiden av Gotlandsbolagets nattvakt som larmar besättningen ombord som får gå upp och förtöja fartyget igen.
  1947-06-29 Kolliderar kl. 09.00 med ångslupen Saga vid avgång från Räntmästartrappan, Stockholm. När fartyget gör en babordsgir strax efter avgång backar Saga ut från kajen och rakt in i styrbordssidan på Sandhamns Express. Saga får en del skador på aktern medan Sandhamns Express får en buckla på styrbordssidan. Båda fartygen kan, efter incidenten, fortsätta sin trafik.
  1947-10-09 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 200.000 SEK. Ny hemort Vaxholm.
  1948 Insatt på traden Stockholm - Stavsudda - Harö - Sandhamn.
  1949-05-15 Omdöpt till Norrskär. Flyttad till traden Stockholm - Furusund - Rådmansö - Björkö.
  1953 Oljeeldning installeras.
  1956 Flyttad till traderna Stockholm - Vaxholm - Sandö och Stockholm - Svartsö - Ingmarsö - Brottö.
  1957 Flyttad till traden Stockholm - Svartsö - Ingmarsö - Finnhamn - Husarö.
  1964-09-03 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 130.000 SEK.
  1967-05-19 Grundstöter lätt ca. kl. 23.00 i Brottösund vid färd mot Husarö. Ett mindre läckage uppstår men fartyget kan ändå slutföra sin trad. Kör därefter för egen maskin till Finnboda varv, Nacka för reparation. Incidenten beror på ovanligt lågt vattenstånd tillsammans med mörker.
  1967-10-18 Under svetsning av bottenplåtar i fören vid Ekensbergs varv, Stockholm antänder en svetsloppa inredningen i försalongen. Elden sprider sig snabbt men tack vare snabb utryckning av brandkåren begränsas branden till försalongen och fördäcket. Matsalen på övre däck rökskadas. Repareras vid varvet.
  1968-08-11 Grundstöter lätt vid det så kallade Bergkärshålet vid färd från Husarö mot Norra Ingmarsö med ca. 50 passagerare ombord. Inga skador uppkommer på fartyget som efter incidenten kan fortsätta färden mot Stockholm.
  1970-12 Ny ångpanna installeras under hösten vid Finnboda varv, Nacka. Pannan kommer från ett brännvinsbränneri i Skåne och är oanvänd.
  1974 Används endast som charterfartyg.
  1978-03 Åter i reguljärtrafik.
  1979-08-05 Backar in i Sandhamns lotsbrygga vid avgång från Sandhamn varvid bland annat hjärtstocken skadas.
  1982-03 Nytt kök och nya toaletter. Renovering av aktersalong, cafeteria och trappan till salongdäck.
  1984 Renovering av matsalen samt babordssidans salongdäck. Ny toalett. Nytt ångbåtsnät längs hela salongdäck. Renovering och förnyelse av elcentraler och kablar i styrhytten.
  1986-07-12 Kör ca. kl. 18.00 rakt in i Vasholmens brygga, söder om Vaxholm, vid färd från Sandhamn mot Stockholm med 55 passagerare ombord. Flera passagerare ramlar omkull men ingen skadas. Fartyget fastnar och kan inte ta sig loss för egen maskin. Efter ca. en timme evakueras passagerarna till Skarpö, som är nästa fartyg som passerar. Norrskär bogseras senare till Vaxholm för undersökning.
  1991-04 Avloppstank installeras.
  1993 Ny styrhytt som byggs färdig på annan plats och sedan lyfts på plats.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1999-05-28 Får maskinhaveri utanför Fjäderholmarna vid 17-tiden. Bogseras till Strömkajen av Djurgården 10.
  2000-04 Ny ångpanna installeras vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Ångpannan beställs från Aalborg Industries AS, Danmark.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2010-05-24 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2010-06-12 Gör en jubileumsresa på traden Stockholm - Vindöströmmar - Stavsnäs - Sandhamn med artistnamnet "Sandhamns Express". Bildreportage
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2016-07-29 Sent på kvällen, strax efter fartygets ankomst till Stockholm, kommer rederiets ledning tillsammans med polispiket ombord på fartyget som ligger stilla vid Strömkajen. TRSM:s ledning har fått för sig att obehöriga finns ombord på fartyget och larmat ner polisen, men det är bara dess besättning och polisen lämnar utan åtgärd. En polisanmälan upprättats senare mot rederiet, på inrådan av polisen, då det är olagligt att kalla på polis utan skäl.
  2016-07-30 I samband med lastning inför fartygets 10.30-avgång från Strömkajen kommer polisbilar med sirener påslagna samt en polisbåt inglidandes. Rederiet har återigen ringt polisen och denna gång anmält att man tror att befälhavaren är onykter. Befälhavaren blåser negativt och fartyget avgår på utsatt tid.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2019-10-01 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2020 Upplagd under årets säsong på grund av coronapandemin.
Tillbaka till Bror Oscar Seippel
Tillbaka till Stockholm - Sandhamns Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.