Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ragnar
Gambrinus i Vaxholm 1983-07-31
Gambrinus i Vaxholm 1983-07-31
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1872
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 160
  Registernr 4981
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,56 meter -
  Största bredd 3,77 meter -
  Djupgående 1,20 meter -
  Brt/Nrt 34/25 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 96 passagerare -
  Historik
  1872 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ragnar till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik Stockholm - Djurgården runt.
  1890-05-05 Vid utbackning från Strömparterren kl. 15.15 tar den starka strömmen tag i ångslupen. Först är man nära att törna mot ångfartyget Djursholm och sedan kör man in i ångfartyget Nordstjernan, som ligger förtöjd vid Skeppsbron. Nordstjernan får en buckla i akterstäven och Ragnars för får en större intryckning under vattenytan. Även ladgångsräcken går sönder. Ingen person skadas vid incidenten med passagerarna, som trodde att ångslupen skulle sjunka, blir rejält chockade.
  1902 Ombyggd.
  1908-09-22 Ommätt. Mått 17,56 x 3,77 meter. Tonnage 34/25.
  1927-03-15 Såld till Apotekarnes Mineralvattens AB, Stockholm för 8.500 SEK och omdöpt till Apotekarnes I. Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat AB Bolinder-Munktell, 30 hk, 22 kW, installeras. Transport och försäljning av mineralvatten, läsk och öl i Stockholms skärgård.
  1927-06 Ombyggd.
  1927-06-14 Ommätt. Mått 17,56 x 3,77 meter. Tonnage 27/11.
  1938-04 Omdöpt till Gambrinus VII efter att en överenskommelse gjorts med AB Stockholms Bryggerier att dela upp försäljningen i Stockholms skärgård mellan de båda företagen.
  1938-04-26 Ommätt. Mått 17,56 x 3,77 meter. Tonnage 34/17.
  1941-04-09 Såld till AB Stockholms Bryggerier, Stockholm för 1 SEK. Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta-Hesselman FCH-6 M, 70 hk, 51 kW, installeras. Maskinen drivs av ett gengasaggregat.
  1946-10 Den gamla huvudmaskinen, av fabrikat AB Bolinder-Munktell, 30 hk, 22 kW, återinstalleras.
  1950-09-13 Såld till Gunnar Sjöberg, Stockholm för 4.100 SEK.
  1951 Såld och omdöpt till Gambrinus. Fritidsbåt.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1710 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.