Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ragnar
Gambrinus i Vaxholm 1983-07-31
Gambrinus i Vaxholm 1983-07-31
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S59
* Svenska Dagbladet 1890-05-07
  Byggd 1872
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 160
  Registernr 4981
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,78 meter -
  Största bredd 3,80 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 34/26 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 96 passagerare -
  Historik
  1872 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ragnar till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik Stockholm - Djurgården runt.
  1890-05-05 Vid utbackning från Strömparterren kl. 15.15 tar den starka strömmen tag i ångslupen. Först är man nära att törna mot ångfartyget Djursholm och sedan kör man in i ångfartyget Nordstjernan, som ligger förtöjd vid Skeppsbron. Nordstjernan får en buckla i akterstäven och Ragnars för får en större intryckning under vattenytan. Även ladgångsräcken går sönder. Ingen person skadas vid incidenten med passagerarna, som trodde att ångslupen skulle sjunka, blir rejält chockade.
  1902 Ombyggd.
  1927-03-15 Såld till Apotekarnes Mineralvatten AB, Stockholm och omdöpt till Apotekarnes I. Motoriserad.
  1938 Övertagen av AB Stockholms Bryggerier, Stockholm och omdöpt till Gambrinus VII.
  1941 Får ett gengasaggregat.
  1950-09-18 Såld till A. Sjöberg, Stockholm.
  1951 Såld och omdöpt till Gambrinus. Fritidsbåt.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.