Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prinsen
Prinsen vid Kastellet, Vaxholm 2009-08-08
Prinsen vid Kastellet, Vaxholm 2009-08-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1991, S3-5
* Sveriges Skeppslista 2005, S106
* Sveriges Skeppslista 2006, S110
* Lars Olsson, Vaxholm, TEL 2007-03-13 KN
  Byggd 1962
  Varv Fisksätra varv, Nacka
  Varvsnummer -
  Registernr 10375
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SMFI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,13 meter 24,13 meter
  Största bredd 4,80 meter 4,80 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 49/21 49/
  Maskineri 4 x Volvo Penta 2 x Scania DI12
  Effekt 700 hk, 515 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart 23 knop 18 knop
  Kapacitet 163 passagerare 160 passagerare
  Historik
  1962 Levererad av Fisksätra varv som Prinsen till Blidö-Expressen, Blidö. Trafik i Stockholms norra skärgård.
  1967 Ny och större styrhytt byggs av Kaj Krusell som betalning för Kung Agne.
  1972 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania-Vabis DSI 11, 800 hk, 588 kW, installeras.
  1978 Såld till Firma Allt i Sjötjänst, Söderöra. Trafik i Stockholms norra skärgård, traden Solö - Högmarsö - Furusund - Rödlöga.
  1983 Såld till Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB, Vaxholm för 325.000 SEK. Trafik i Stockholms skärgård.
  1987 Ombyggd.
  1990 Ombyggd.
  2000 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI12, 1.000 hk,
735 kW, installeras.
Tillbaka till Blidö-Expressen
Tillbaka till Firma Allt i Sjötjänst
Tillbaka till Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.