Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Polstjernan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2010-08-11 PN
* Båtologen 3/1979, S157-158
* Båtologen 6/1980, S298-299
* Länspumpen 2/1994, Reg
* Länspumpen 3/1996, S4-5
* Länspumpen 3/1999, S23-33
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S192
  Byggd 1863
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 106
  Registernr 3472
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,97 meter -
  Största bredd 3,80 meter -
  Djupgående 2,20 meter -
  Brt/Nrt 48/16 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Polstjernan till Venerns Seglationsstyrelse, Åmål. Lotsångare på Vänern.
  1883 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1890-06 Såld till Karlstad. Lustresor i norra Vänern.
  1895 Såld till kapten Nils Gustaf Zetterberg, Visingsö. Trafik i södra Vättern.
  1897-06 Såld till pr/Friden Olofsson, Lemunda, Motala. Insatt i trafik på traden Motala - Vadstena - Lemunda - Näs - Kavelbäck - Medevi - Råå - Apelvik - Hammar - Åmmeberg - Askersund.
  1899 Ombyggd och förbyggd. Passagerarcertifikat för 90 passagerare. Vid resor i trängre farvatten 120 passagerare.
  1901 Såld till AB Lemunda Sandstensbrott, Lemunda, Motala.
  1906-04-14 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1907-05-02 Såld till Ernest Gustaf Pettersson Munk, Västerås.
  1915 Såld till Westerås Tegel- & Murbruks AB, Västerås.
  192? Motoriserad.
  1923 Såld till pr/Johan Frithif Ankarholm, Stockholm och omdöpt till Alba.
  1924-10-04 Brand uppstår i maskinrummet vid färd på Granfjärden, Västerås. Man får bogserhjälp in till Västerås och under tiden lyckas besättningen själva släcka elden. All träinredning från midskepps och akterut förstörs. Orsaken till branden tros vara att en fotogenlampa i maskinrummet exploderat.
  1925-08-05 Såld till Ideals Svetsningsverkstad, Smedsudden, Stockholm för 2.000 kr.
  1926-02-15 Såld till Kolviks Ångsåg, Hemmesta, Värmdö och omdöpt till Kolviks Ångsåg.
  1926 Omdöpt till Kolvik.
  1927-03 Såld till pr/Hjalmar Robert Carlsson, Linköping och omdöpt till Kolviks Ångsåg.
  1927-12-10 Såld till skeppare Karl Arvid Högström, Söderköping för 4.350 kr.
  1931-11-18 Anmälan om att fartyget skrotats i Söderköpings skeppsdocka.
Tillbaka till AB Lemunda Sandstensbrott
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.