Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norrköping
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-31 PN
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S178
  Byggd 1871
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 148
  Registernr 697
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBVP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,42 meter -
  Största bredd 6,51 meter -
  Djupgående 2,55 meter -
  Brt/Nrt 252/- -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 225 hk, 165 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1871 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Norrköping till Rederibolaget Norden, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Stockholm.
  1877 Övertas av Ångbåtsbolaget Norden, Norrköping.
  1886 Ombyggd av Motala Warf, Norrköping. Ny överbyggnad. Förlängd till 36,48 m. Ny ångpanna och ny ångmaskin installeras. Nytt tonnage 271/215.
  1887 Ångbåtsbolaget Norden ombildas till Rederi AB Norden, Norrköping.
  1895-03-28 Ommätt. Nya mått 36,41 x 6,75 meter. Nytt tonnage 277/211.
  1911-05-24 Såld till Narva, Ryssland och omdöpt till Ingerman.
  1914-08-08 Rekvirerad av Ryska Tsarens flotta och döps till "Transporter No. 12".
  1915? Tas ur tjänst och återfår sitt gamla namn.
  1918 Grundstöter och förliser vid Lavansaari och blir därmed estniskt byte. Bärgas och repareras.
  1926 Stryks ur Lloyd´s register.
Tillbaka till Rederibolaget Norden
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Norden
Tillbaka till Rederi AB Norden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.