Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norrköping
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-31 PN
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S178
  Byggd 1871
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 148
  Registernr 697
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBVP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,42 meter -
  Största bredd 6,51 meter -
  Djupgående 2,55 meter -
  Brt/Nrt 252/- -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 225 hk, 165 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1871 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Norrköping till Rederibolaget Norden, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Stockholm.
  1877 Övertas av Ångbåtsbolaget Norden, Norrköping.
  1886 Ombyggd av Motala Warf, Norrköping. Ny överbyggnad. Förlängd till 36,48 m. Ny ångpanna och ny ångmaskin installeras. Nytt tonnage 271/215.
  1887 Ångbåtsbolaget Norden ombildas till Rederi AB Norden, Norrköping.
  1895-03-28 Ommätt. Nya mått 36,41 x 6,75 meter. Nytt tonnage 277/211.
  1911-05-24 Såld till Narva, Ryssland och omdöpt till Ingerman.
  1914-08-08 Rekvirerad av Ryska Tsarens flotta och döps till "Transporter No. 12".
  1915? Tas ur tjänst och återfår sitt gamla namn.
  1918 Grundstöter och förliser vid Lavansaari och blir därmed estniskt byte. Bärgas och repareras.
  1926 Stryks ur Lloyd´s register.
Tillbaka till Rederibolaget Norden
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Norden
Tillbaka till Rederi AB Norden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.