Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Najaden
Najaden vid Marum, Ljusterö 1932
Najaden vid Marum, Ljusterö 1932
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1896
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 241
  Registernr 2939
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGQN, senare SFPM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,52 meter 26,52 meter
  Största bredd 5,37 meter 5,37 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 111/79 123/83
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 140 hk, 103 kW -
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 204 passagerare -
  Historik
  1896-06 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Najaden till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 41.500 SEK. Trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Lidingöbro värdshus - Djursholm - Bosön - Viggbyholm - Rydboholm.
  1900-04-04 Såld till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård, Stockholm för 50.000 SEK.
  1900-05-07 Insatt i trafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Skurusundet - Kolström - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö - Södersunda.
  1900-07-29 Traden förlängs från Södersunda till Sandhamn.
  1901 Ombyggd vid Rosenviks Varv, Stockholm. En matsalong byggs.
  1901-04-13 Ommätt. Mått 26,52 x 5,37 meter. Tonnage 123/83.
  1910-04-23 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strömma kanal - Sandhamn.
  1911 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strömma kanal - Sandhamn.
  1937 Trafiken på Strömma Kanal läggs ner. Används nu bara som extrabåt.
  1945 Upplagd vid Hammarbyverken.
  1950-11-02 Såld till Gustaf Erik Bernhard Bergqvist, Huvudsta för 2.800 SEK. Ny hemort Solna.
  1951-08-13 Såld till Valborg Ottilia Andersson, Huvudsta för 3.000 SEK.
  1951-09-13 Såld till Sten Allan Olsson, firma Sten A. Olsson Metallprodukter, Göteborg för 4.600 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1955-01-13 Såld till Era Mekaniska Verksträder AB, Stockholm för 900 SEK.
  1955-06-09 Såld till Karl Gottfrid Gunnar Läggeberger, Fliseryd.
  1956-06-22 Såld till AB Husebyverken, Huseby Bruk, Vislanda. Meningen är att fartyget ska byggas om och användas för att frakta myrmalm på Husebysjön. Fartyget läggs istället upp i Ulvsundasjön och sjunker till hälften vid en storm. Delar av skrovet ligger fortfarande kvar under Pampas Marina.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.