Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Najaden
Najaden i Stavsnäs
Najaden i Stavsnäs
Foto: Vykort. Från Ragnar Magnanders samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1896
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 241
  Registernr 2939
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JGQN, senare SFPM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,52 meter -
  Största bredd 5,37 meter -
  Djupgående 2,33 meter -
  Brt/Nrt 111/79 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 140 hk, 103 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1896 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Najaden till Stockholms Ångslups AB. Byggkostnad 41.500 kr. Trafik på traden Stockholm - Rydboholm.
  1900-04 Såld till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård. Trafik till Sandhamn via Strömma Kanal.
  1901 Ombyggd. Får en matsal påbyggd på akterdäck.
  1910-01 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  1911 Övertagen av Waxholms Nya Ångfartygs AB när Ångfartygs AB Strömma Kanal avvecklas.
  1937 Trafiken på Strömma Kanal läggs ner. Används nu bara som extrabåt.
  1945 Upplagd vid Hammarbyverken.
  1950 Såld till Erik Bergqvist, Sundbyberg för 2.800 kr. Säljs sedan vidare till Berl Gutenberg. Det är meningen att fartyget ska byggas om och användas för att frakta myrmalm på Husebysjön. Fartyget läggs istället upp i Ulvsundasjön och sjunker till hälften vid en storm. Delar av skrovet ligger fortfarande kvar under Pampas Marina.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.