Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Missouri
Missouri utanför Smögen 2019-08-01
Missouri utanför Smögen 2019-08-01
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Hållöexpressen, TEL, 2008-08-04 PN
* Båtologen 3/2003, S166
* Båtologen 1/2004, S45
* Båtologen 3/2016, S188
* Sveriges Skeppslista 2005, S92
* Sveriges Skeppslista 2006, S94
* Sveriges Skeppslista 2007, S100
* Sveriges Skeppslista 2008, S102
  Byggd 1984
  Varv Willard Marine Inc., Anaheim, Californien, USA
  Varvsnummer -
  Registernr 15623
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SCEK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,92 meter 12,92 meter
  Största bredd 4,02 meter 4,02 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt - 11/3
  Maskineri 1 x Detroit 1 x Detroit
  Effekt 265 hk, 195 kW 265 hk, 195 kW
  Toppfart 16 knop 16 knop
  Kapacitet - 53 passagerare
  Historik
  1984 Levererad av Willard Marine Inc. till Amerikanska flottan. Livbåt på slagskeppet USS Missouri reserverad för kaptenen och officerarna.
  1995 Såld när USS Missouri förvandlas till ett flytande museum. Upplagd på land.
  2002 Såld till Anafi, Skärhamn och omdöpt till Missouri.
  2002-10-28 Såld till Aqua Landsport Westcoast AB, Skärhamn. Ombyggd. Dykbåt.
  2003-10-30 Överförd till Påmomangen AB, Skärhamn.
  2006-08 Såld till HB LL 775 Rio, Smögen.
  2007-07 Insatt i trafik på traden Kungshamn - Hållö.
  2016-04-01 Såld till Martin Berndtsson, Smögen.
  2022-11-02 Överförd till Hållöexpressen AB, Smögen.
Tillbaka till HB LL 775 Rio
Tillbaka till Hållöexpressen AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.