Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Magnus Stenbock
Bussig i Kyrkviken, Lidingö 1969-08-18
Bussig i Kyrkviken, Lidingö 1969-08-18
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S59
* Alla våra Ångslupar, 1994, S111

* Enligt Minnesskriften byggd 1872
  Byggd 1869
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 198
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Carl XII
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,84 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1869-04 Levererad av Lindholmens Varv som Magnus Stenbock till Pihl & Pihl, Stockholm.
  1869-05-01 Insatt i trafik på traden Karl XII:s torg - Alkärret.
  1877 Ägs nu av Ångslupsbolaget Nya Föreningen, Stockholm.
  1879 Övertagen av Stockholms Ångslups AB och omdöpt till Signe.
  1903 Ombyggd.
  1918-09-03 Såld till N. Gustavsson, Norrtälje.
  1920 Motoriserad.
  1928 Såld till AB Stockholms Bryggerier och omdöpt till Gambinus II.
  1940 Omdöpt till Gambinus VI.
  1951 Såld och ombyggd till lastfartyg.
  1952 Omdöpt till Blidö.
  ? Såld och omdöpt till Bussig. Använd som fritidsbåt. Sjunker på 1970-talet.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Nya Föreningen
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.