|
Lidingö Trafik AB
|
 |
Lidingö Trafik AB grundas den 29 september 1905 och 1907 startar man spårvagnstrafik mellan Islinge och Hersbyholm på Lidingö. För transporter mellan Ropsten och Islinge färjeläge köper man även två färjor. Lidingöfärjan 1 kan ta både spårvagnar och passagerare och Lidingöfärjan 2 tar endast passagerare. 1909 förlängs banan från Hersbyholm till Kyrkviken. 1 mars 1925 invigs den första bron mellan Ropsten och Lidingö. Nu förlängs banan ända in till Humlegårdsgatan och några färjor behövs inte mer. Båda färjorna säljs till Göteborgs stads hamndirektion för hamntrafik. Den norra Lidingöbanan - linje 20 - läggs ner den 12 juni 1971 eftersom den nya Lidingöbron nu är klar och spårvagnen kan ersättas av bussar. Den södra banan som öppnades 1914 finns kvar än idag. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 934 rederier och 116 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Stockholms Ström 2 Rederi Stockholms Ström
 Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.
|
|
 |
|
|  |
|