Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kyrkviken
Blidösund II ca. 1911
Blidösund II ca. 1911
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1884
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 352
  Registernr 2627
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFSH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,12 meter 24,74 meter
  Största bredd 4,93 meter 5,08 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 64/41 65/37
  Maskineri 1 x Lindholmens ångmaskin 1 x Bolinder
  Effekt 100 hk, 74 kW 50 hk, 36 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1883-11-28 Beställd.
  1884-05-10 Sjösatt.
  1884-06-19 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kyrkviken till Lidingö Nya Ångslupsbolag, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 40.000 SEK. Trafik på traden Stockholm - Mölna - Högudden - Brevik - Kragenäs - Hersby (Kyrkviken).
  1893 Ombyggd på Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm.
  1895 Lidingö Nya Ångslupsbolag ombildas till aktiebolag med namnet Lidingö Ångslups AB, Stockholm.
  1896 Ombyggd på Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm.
  1896-05-21 Ommätt. Mått 24,92 x 5,08 meter. Tonnage 65/37.
  1905 Såld till disponent John Broms, Stockholm och omdöpt till Balder. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Ny ångmaskin, inbyggt mellandäck och stora fönster. Styrhytt och en liten salong byggs på taket.
  1905-04-22 Insatt i trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Lagnö - Ängsholmssundet - Fruvik (Hemmesta).
  1906-05 Såld till Rederi AB Thorsbyfjärd, Värmdö. Ny hemort Värmdö.
  1908-04-11 Ommätt. Mått 24,92 x 5,08 meter. Tonnage 104/66.
  1909 Rederi AB Thorsbyfjärd går i konkurs men återuppstår som Nya Rederi AB Thorsbyfjärd, Gustafsberg. Ny hemort Gustafsberg.
  1910 Nya Rederi AB Thorsbyfjärd börjar samarbeta med Rederi AB Stockholm - Wermdö.
  1911-04-03 Såld till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund för 30.000 SEK och omdöpt till Blidösund II. Ny hemort Blidö.
  1911-05-13 Insatt i trafik på traden Stockholm (Strandvägskajen) - Blidös östra sida - Söderöra - Norröra - Västernäs - Tjockö.
  1915 Upplagd.
  1916-06-03 Såld till pr/Per Adolf Elfving Högmarsö för 17.000 SEK och omdöpt till Högmarsö. Ny hemort Högmarsö. Ombyggd till bogserångare..
  1916-11-08 Ommätt. Mått 24,92 x 5,08 meter. Tonnage 65/19.
  1920-06-28 Ommätt. Mått 24,92 x 5,08 meter. Tonnage 67/19.
  1924-07-14 Såld till Anton Wirén, Piteå för 18.000 SEK. Ny hemort Piteå.
  1926-08-23 Såld till Fru Elisabeth Sällström, Nerderkalix för 16.000 SEK. Ny hemort Nederkalix.
  1927-03-18 Såld på exekutiv auktion till Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri, Norrköping för 7.600 SEK.
  1928-05-22 Såld till Disponent Per Nauclér, Seskarö för 15.000 SEK. Ny hemort Seskarö.
  1930-05-08 Såld till Anton Wirén, Piteå för 5.000 SEK.
  1934 Sjunker i Hästskoviken, Fingermanholmen, Piteå.
  1935-03-14 Såld till Gösta Wallentin, Hörnösand för 300 SEK.
  1935-06-25 Såld till Per Ivar Waldemar Sellstedt, Härnösand för 1.000 SEK. Ny hemort Härnösand.
  1936 Ombyggd till motordrivet lastfartyg. Motoriserad med en Bolindermotor på 50 hk, 36 kW. Trafik med oljefat mellan Stockholm och Härnösand.
  1936-09-08 Ommätt. Mått 24,74 x 5,08 meter. Tonnage 65/37.
  1938-04-04 Får motorstopp ca. kl. 13.00 i hårt väder utanför Eggegrund, öster om Gävle, vid en resa från Härnösand mot Stockholm med en last av tomfat. Driver kl. 18.00 upp på Långsandsörarna utanför Skutskär och blir så svårt skadad så att en renovering blir för kostsam. Besättningen ombord evakueras av fiskare.
  1939-05-31 Såld till skrothandlare George Lindberg, Gävle för 250 SEK. Skrotas.
Tillbaka till Lidingö Nya Ångslupsbolag
Tillbaka till Lidingö Ångslups AB
Tillbaka till Rederi AB Thorsbyfjärd
Tillbaka till Nya Rederi AB Thorsbyfjärd
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1710 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.