Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kung Agne
Solkust vid Blå Jungfrun, Oskarshamn 2019-08-31
Solkust vid Blå Jungfrun, Oskarshamn 2019-08-31
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1991, S3-4
* Redaren 4/1991, S14-15
* Svensk Sjöfarts Tidning 31/1970, S34

* Svenska Dagbladet 1953-05-29
* Svenska Dagbladet 1958-06-13
* Dagens Nyheter 1964-04-29
* Svenska Dagbladet 1967-06-01
* Dagens Nyheter 1967-07-17
* Dagens Nyheter 1967-07-18
* Svenska Dagbladet 1967-07-18
* Svenska Dagbladet 1967-07-28
* Dagens Nyheter 1967-08-05
* Dagens Nyheter 1970-07-17
* Dagens Nyheter 1970-07-24
* Svenska Dagbladet 1971-05-23
* Dagens Nyheter 1971-08-28

* Sveriges Skeppslista 1969, S80
* Sveriges Skeppslista 1970, S78
* Sveriges Skeppslista 1971, S76
* Sveriges Skeppslista 1972, S74
* Sveriges Skeppslista 1973, S72
* Sveriges Skeppslista 1980, S54
* Sveriges Skeppslista 1981, S60
* Sveriges Skeppslista 1989, S96
* Sveriges Skeppslista 1992, S114
* Sveriges Skeppslista 1997, S108
* Sveriges Skeppslista 1998, S108
* Sveriges Skeppslista 2001, S116
* Sveriges Skeppslista 2005, S122
* Sveriges Skeppslista 2006, S126
  Byggd 1953
  Varv Fisksätra varv, Nacka
  Varvsnummer -
  Registernr 10987
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä, numera Stål
  IMO nummer -
  Signal SLXE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,06 meter 18,47 meter
  Största bredd 3,84 meter 4,38 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt 25/12 39/11
  Maskineri 3 x Scania V8. 2 x Scania DS 814
  Effekt 450 hk, 331 kW 360 hk, 265 kW
  Toppfart 18 knop 13 knop
  Kapacitet 62 passagerare 80 passagerare
  Historik
  1952 Beställd som "Taxi" för några Blidöbors räkning.
  1953 Levererad av Fisksätra varv som Kung Agne. Beställarna vill nu inte ha båten. Fisksätra varv provar trafik i egen regi i Stockholms skärgård.
  1954 Såld till Gunnar Andersson, Blidö-Expressen, Blidö. Trafik på traden Stockholm (Nybrokajen) - Vettersö - Granö - Lillgården - Vagnsunda - Glyxnäs - Bruket - Almvik - Kolsvik - Stämmarsund - Norrsund - Köpmanholm - Furusund samt charter i Stockholms skärgård.
  1964-04-28 Grundstöter på Höggarnsfjärden och springer läck på en provtur efter renovering. Man kör till Vikingshill där räddningstjänst möter upp. Man lyckas dock inte hålla båten flytande utan drar upp henne på grundare vatten med hjälp av en bärgningsbil. Inga passagerare fanns ombord vid incidenten.
  1967 Såld till Kai Krusell, Stockholm för 25.000 SEK. Betalningen sker dock genom att Krusell bygger om styrhytten på Blidö-Expressens fartyg Prinsen. Trafik på traden Stockholm (Nybroviken, kajplats 12) - Södra Stavsudda - Norra Stavsudda - Möjaström - Långvik (Möja) samt på sk. dansturer på traden Simpnäs/Arholma - Stockholm.
  1967-07-16 Kör upp på land på Nykvarnsholme, Dyvik, kl. 05.00 på en tomtur från Arholma mot Stockholm. Ombord finns fyra besättningsmän, ingen kommer dock till skada. Personerna hämtas efter ett tag av tullkryssaren Tv 316 från Vaxholm. När en polisbåt anländer till haveristen på eftermiddagen har redan plundring av båten förekommit. Bland annat har en lanterna, cigaretter och sprit stulits. Olyckan beror på fel på styrinrättningen. Bildreportage
  1967-07-17 Lyfts upp från haveriplatsen av Stockholms hamns pontonkran Lodbrok och förs till Blynäsvarvet, Vaxholm för reparation.
  1967-07-28 Åter i trafik efter reparationen.
  1968 Uthyrd till Waxholms Ångfartyg AB, Vaxholm. Trafik i Stockholms skärgård under innevarande och följande år.
  1970 Såld till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 24.000 SEK och omdöpt till Kanholmen. Trafik under sommaren på traden Stockholm (Nybroplan) - Saltsjöbaden - Strömma Kanal - Sandhamn.
  1971-08-27 Insatt i hösttrafik på traden Stockholm (Klara Mälarstrand) - Mälarhöjden - Skärholmen - KUngshatt - Norsborg - Björkö (Birka) - Lindby - Hofgården - Stenby - Bruket (Adelsö färjeläge).
  1975-05 Såld till J.J. Marina AB, Mariestad och omdöpt till Marina.
  1977 Såld till Jerry Sundqvist, Löttorp, Öland. Upplagd i Kalmar där båten vandaliseras. Hamnar till slut på en gurkåker på Öland.
  1986 Såld av kronofogden till Herbert Leo Sixten Palmqvist, Oskarshamn för 7.000 SEK och omdöpt till Solkust. Transporteras landvägen från Öland till Oskarshamn. Fullständigt ombyggd med nytt stålskrov. Förlängd och breddad. Nya mått: Längd 15,85 meter, bredd 4,06 meter. Nytt tonnage 13/9. Trafik på traden Oskarshamn - Blå Jungfrun samt charter.
  1993 Ombyggd. Förlängd 2,60 meter och breddad 0,30 meter.
  1998 Såld till Solkustturer AB, Oskarshamn.
  2000-11 Såld till Herbert Leo Sixten Palmqvist, Oskarshamn.
  2002 Såld till Solkustturer AB, Oskarshamn.
Tillbaka till Blidö-Expressen
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Solkustturer AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.