Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jacob Bagge
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Porslinsrederiet, 2013, S38-39, 130
  Byggd 1865
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 68
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,67 meter -
  Största bredd 3,79 meter -
  Djupgående 0,86 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 7145 passagerare -
  Historik
  1864-10-12 Beställd. Kontrakterad leveranskostnad 42.000 Rdr Rmt.
  1865-04-26 Sjösatt.
  1865-06-11 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Jacob Bagge till grosshandlarna Anton Wilhelm Frestadius och Samuel Godenius, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Gustavsberg - Dalarö - Muskö - Herrö - Lund/Utö. Fartyget har roder i både fören och aktern.
  1871 A W Frestadius & Co blir ensam ägare till fartyget.
  1874 Traden förlängs till Nynäshamn.
  1875-02 Såld till Uleåborgs Kust Ångfartygs AB, Uleåborg, Finland för 55.000 mark och omdöpt till Wellamo. Ombyggd. Trafik på traden Uleåborg - Torneå.
  1902-04-18 Såld på offentlig auktion till Victor Höckert, Uleåborg.
  1903-10-06 Såld till S:t Petersburg, Ryssland för 25.000 FIM. Trafik på floden Volga.
Tillbaka till A W Frestadius & Co
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.