Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Horten
Norrviken
Norrviken
Foto: Vykort. Från Tony Nordesjös samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1877
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Norrköping
  Varvsnummer 267
  Registernr 3367
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,04 meter -
  Största bredd 4,42 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 63/33 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 80 ihk -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Horten till ett rederi i Norge. Trafik på Kristianiafjorden (Oslofjorden).
  1896 Omdöpt till Bastø II och ombyggd.
  1898 Såld till Hamburgsunds Ångbåts AB, Hamburgsund och omdöpt till Norrviken. Trafik på traden Fredrikshald - Strömstad - Lysekil.
  1913 Såld till kaptenen J Carlsson, Hamburgsund för 13.200 kr. Trafik på traden Lysekil - Tønsberg, Norge två dagar/vecka.
  192?
Upplagd.
  1930
Skrotad.
Tillbaka till Hamburgsunds Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.