Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hammerdals Färja
Calledonia vid Beckholmen, Stockholm 2015-07-25
Calledonia vid Beckholmen, Stockholm 2015-07-25
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S86
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S16, 53-54, 80, 97-98
  Byggd 1930
  Varv Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden
  Varvsnummer 6
  Registernr 13064
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKPV, numera SFE 2161
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,80 meter 17,04 meter
  Största bredd 7,25 meter 7,44 meter
  Djupgående 0,85 meter -
  Brt/Nrt - 28/8
  Maskineri 1 x Penta -
  Effekt 75 hk, 55 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1930-06-15 Levererad av Waplans Mekaniska Verkstads AB som Hammerdals Färja till Hammerdals Tingslags Vägdistrikt, Hammerdal. Trafik över Hammerdalssjön, leden Hammerdal - Bye, Jämtland.
  1938 Ombyggd av Arbrå Verkstäder. Förlängd med 4,45 meter.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Fortsätter på samma led.
  1944-11-04 Sista turen över Hammerdalssundet innan bron invigs.
  1946-01 Flyttas till Ströms Vattudal, leden Strömsund - Näsviken, Strömsund, Jämtland och omdöpt till Strömsunds Färja II. Reservfärja.
  1946-01-16 Insatt i trafik då den ordinarie färjan börjat läcka. Efter bara några turer går ett vevstakslager sönder och även denna färja tas ur trafik. Åter i trafik efter reparation.
  1946-01-20 Brand uppstår i maskinrummet. Elden släcks snabbt och orsakar inga större skador.
  1946-06-22 Sjunker under natten. Bärgas.
  1947 Insatt som ordinarie färja på leden Strömsund - Näsviken, Strömsund.
  1956-09-27 Sista turen på leden Strömsund - Näsviken innan bron invigs.
  1956 Omdöpt till Färja 62/79.
  1957 Ombyggd av Waplans mekaniska verkstad.
  1958 Flyttad till leden Öhn - Näsviken (Mjösundsudden), Strömsund.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1976-10-15 Sista turen på leden över Öhnsundet innan bron invigs. Upplagd.
  1977 Såld och omdöpt till Calledonia.
  1983 Såld till Anders Hellström AB, Stockholm.
  ? Såld till S & G Skärgårdsborrning AB, Stockholm.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Mercury 80 hk, 160 hk, 118 kW, installeras.
  ? Maskinerna avlägsnas, används som pråm.
  2011-06-01 Såld till Fredrik Stjernen, firma Calledonia, Bagarmossen. Ny hemort Tynningö.
  2018-05-21 Ny signal SFE 2161.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.