Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nova
Nova vid Klara Mälarstrand, Stockholm 2024-10-29
Nova vid Klara Mälarstrand, Stockholm 2024-10-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 2024
  Varv Candela Technology AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Kolfiber
  IMO nummer -
  Signal SFE 5373
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,94 meter 11,94 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,50 meter
  Djupgående 1,27 meter 1,27 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Candela elektrisk C-POD 2.0 2 x Candela elektrisk C-POD 2.0
  Effekt 272 hk, 200 kW 272 hk, 200 kW
  Toppfart 30 knop 30 knop
  Kapacitet 25 passagerare 25 passagerare
  Historik
  2024-07 Levererad av Candela Technology AB som Nova till Candela Technology AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Drift och bemanning Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2024-08-22 Döpt vid en mindre cermoni i Frihamnen, Stockholm.
  2024-10-29 Insatt i trafik på traden Klara Mälarstrand - Tappström, Ekerö. Premiärtur med avgång från Tappström kl. 07.15 med 23 passagerare och tre besättningsmän ombord.
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.