Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg
Gustafsberg I
Gustafsberg I
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Porslinsrederiet, 2013, S47-52, 131
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S96
  Byggd 1872
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 83
  Registernr 2708
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGBM, senare SEOI
  Systerfartyg Waxholm
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,60 meter -
  Största bredd 5,00 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Södra Varvet ångmaskin -
  Effekt 100 hk, 74 kW -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 186 passagerare -
  Historik
  1872-08-05 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Gustafsberg till AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg.
  1872-08-06 Insatt i trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1876 Uthyrd till Ljusterö Ångfartygs Rederibolag, Stockholm för att två gånger i veckan trafikera traden Stockholm - Ljusterö - Blidösundet.
  1878 Omdöpt till Gustafsberg I.
  1879 Trafik på traden Stockholm - Tyresö - Runmarö.
  1896 Ny ångpanna installeras.
  1897 Ny ångmaskin installeras.
  1901 Åter i trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1901-06-28 Kolliderar lätt med s/s Gustafsberg IV i vid Korsudden i Skurusundet.
  1920 Upphör som passagerarbåt. I trafik som bogserbåt.
  1925 ca. Omdöpt till Gustavsberg I.
  1936-11 Såld för skrotning.
  1937 Skrotas vid Lövholmsvarvet, Stockholm.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Ljusterö Ångfartygs Rederibolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.