Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Garibaldi
Garibaldi i Uppsala ca. 1872
Garibaldi i Uppsala ca. 1872
Foto: Okänd. Från Upplandsmuseets samlingar.
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet. Läst 2017-01-14 PN
* Aftonbladet 1861-09-16
* Aftonbladet 1861-09-17
* Aftonbladet 1862-10-14
* Upsala 1874-09-17
* Aftonbladet 1874-09-18
* Aftonbladet 1877-11-23
* Upsala 1877-11-24
* Aftonbladet 1888-11-20
* Upsala 1888-11-20
* Dagens Nyheter 1888-11-21
* Upsala 1890-01-11
* Svenska Dagbladet 1890-01-11
* Dagens Nyheter 1890-04-29
* Svenska Dagbladet 1890-04-29
* Tidning för Wenersborgs Stad och Län 1891-06-05
* Dagens Nyheter 1908-02-06

* Skärgårdsbåten 4/1991, S22-24
* Skärgårdsbåten 1/1993, S26
* Skärgårdsbåten 1/2001, S19, 24
* Skärgårdsbåten 4/2013, S26-29
* Upplands Fornminnesförenings Årsbok 1946, S138-154
* Med ånga, gods och tidtabell, A Stade 2003, S116-120,146,188,191,193, 212-221, 223-224, 229, 232, 235-240
* Med ångbåt från land till stad, L Rydberg 2016, S32
* Sveriges Skeppslista 1908, S100
* Sveriges Skeppslista 1910, S100
* Sveriges Skeppslista 1911. S98
* Sveriges Skeppslista 1913, S104
* Sveriges Skeppslista 1921, S108
  Byggd 1860
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 17
  Registernr 336
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBLQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,03 meter 29,85 meter
  Största bredd 4,57 meter 4,55 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 119/93 85/31
  Maskineri 1 x Södra Varvet ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1860 Byggd av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet för Bolaget för en skärgårds-ångbåt i Åbo. Arbetsnamnet var Tykö men beställaren tycker det tar för lång tid för varvet att färdigställa fartyget så de avbeställer sin order. Varvet bygger dock klart fartyget för egen räkning och döper det till Garibaldi.
  1861-09-14 Såld till L.G. Bodström för Adrian Moberg, Västerås för 45.000 rdr rmt.
  1861-09-17 Besiktningsresa på morgonen. Insatt i trafik kl. 12.00 på traderna Stockholm - Torshälla - Eskilstuna och Stockholm - Västerås via Norra Björkfjärden.
  1862 Såld till några köpmän i Uppsala som bildar Ångbåtsbolaget Garibaldi, Uppsala. Trafik på traden Uppsala - Stockholm. Arrangerar även så kallade skojarresor.
  1862-10-13 Vid färd från Uppsala mot Stockholm sammanstöter fartyget med en mindre roddbåt i höjd med Skinnarviksberget, Södermalm. Personserna i roddbåten hamnar i vattnet med ingen skadas vid olyckan.
  1871-04 Ombyggd vid Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm. Ny ångmaskin samt ny styrhytt och nytt däckshus. Ombyggnadskostnad 14.200 rdr rmt.
  1874-09-15 Propelleraxeln går av i höjd med Finstaholm vid färd från Stockholm mot Uppsala. En kanonbåt som håller på med sjömätningar i närheten kommer till undsättning och bogserar fartyget till Uppsala.
  1876-04-26 Ångbåtsbolaget Garibaldi ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala.
  1877-11-19 En eld bryter ut i en hytt i maskinrummet när fartyget ligger vid Skeppsbron. Elden släcks med hjälp av vattensprutor på intilliggande ångfartyg och sprider sig inte till andra delar av fartyget. Hytten blir helt utbränd och förstör även en del av bjälklagret i taket. Ingen person skadas vid incidenten.
  1888-11 Såld till brukspatron Lars Linus Liberg, Nyby bruk, Torshälla för 15.000 SEK. Trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Torshälla - Eskilstuna.
  1890-04 Ombyggd vid Rosenviks varf, Stockholm. Ny överbyggnad, nytt däckshus och ny inredning. Nytt tonnage 119/93. Omdöpt till Sigrid.
  1891-05-01 Uthyrd till kapten J.A. Nordström, Stockholm. Insatt på traden Stockholm (Grand Hotel) - Furusund - Norrtälje.
  1891-06-16 Såld till disponent Leopold Landberg, bruksförvaltare A. Kjelldahl, kommisionär O. Tyberg, Trollhättan för 27.500 SEK och omdöpt till Turisten.
  1891-06-22 Insatt i trafik på traden Göteborg - Trollhättan (Åkersvass).
  1892-03-18 Ägarna bildar Ångbåts AB Turisten, Trollhättan som övertar fartyget.
  1893 Ny ångpanna installeras.
  1902-04-15 Ommätt. Nytt tonnage 91/64.
  1904 Ombyggd med isbyterstäv.
  1908-03-26 Såld till Skärgårds AB i Norrköping, Norrköping för 18.000 SEK och omdöpt till Skärgården. Trafik på traden Norrköping - Valdemarsvik.
  1909 Uthyrd till kapten Ernst Fredrik Fürtenbach i Luleå. Trafik på traden Luleå - Råneå - Töre - Karlsborg - Kalix - Båtskärsnäs.
  1912-05-31 Såld till folkskolläraren Ernst Gustaf Fürtenbach, son till kapten Fürtenbach, Luleå.
  1916-04-15 Såld till grosshandlare Atle Burman (Norrviks Ångsågs AB), Sundsvall för 8.000 SEK. Ombyggt till kombinerat boger- och lastfartyg. Nytt tonnage 85/31.
  1918-08-28 Såld till grosshandlare Oscar Johansson, Sundsvall för 15.000 SEK.
  1918-10-30 Skrotas vid AB Luleå varv & verkstäder, Luleå.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Garibaldi
Tillbaka till Ångfartygs AB Garibaldi
Tillbaka till Ångfartygs AB Turisten
Tillbaka till Skärgårds AB i Norrköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.