Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/318
Vaxholmen vid Kastellet, Vaxholm 2016-05-29
Vaxholmen vid Kastellet, Vaxholm 2016-05-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1980
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer 35
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFKY
  Systerfartyg Färja 62/307 Färja 62/319
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 34,00 meter 34,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 59/- 59/-
  Maskineri 1 x Volvo Penta D 70B 1 x Volvo Penta D 70B
  Effekt 110 hk, 81 kW 110 hk, 81 kW
  Toppfart - 3 knop
  Kapacitet 80 passagerare 130 passagerare
   10 personbilar -
  Historik
  1980 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/318 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Malö - Fröjdendal, Bohuslän.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Maj II.
  1995 Reservfärja för lederna i Bohuslän.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2000 Omdöpt till Dagny. Färjan döps efter Dagny Andersson.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2015 Ombyggd vid Fridhems varv, Lysekil.
  2015-11-12 Omdöpt till Vaxholmen.
  2016-04-29 Insatt i trafik på leden Vaxholm - Kastellet.
  2019 Drift och bemanning övergår till Antrophia Rederi AB, Stockholm.
  2023-08-27 Sista dagen i trafik på leden Vaxholm - Kastellet.
  2023-09-11 Bogseras kl.19.15 från Vaxholm till Tenö varv AB av bogser- och passagerarfartyget Korsön för uppläggning.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
Tillbaka till Antrophia Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.