Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/253
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1961
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 513
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Färja 62/241 Färja 62/234 Färja 62/248 Färja 62/250
Färja 62/265
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 23,00 meter 23,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 60 passagerare -
   10 personbilar -
  Historik
  1961 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/253 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Källviken - Lunnevik, Uddevalla, Bohuslän.
  1964 Kopplas ihop med Färja 62/240. Fortsatt trafik på leden Källviken - Lunnevik, Uddevalla.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1974-05 Flyttas till leden Lyrösund - Lyrön, Orust, Bohuslän.
  1985 Såld till Bengt Almkvist, Missjö, S:t Anna, Söderköping.
  1985-05-13 Lämnar Fridhems Varv, Lysekil för färd mot S:t Anna under bogsering av en fiskebåt från Smögen. Under bogseringen sjunker färjan utanför Skånes kust tillsammans med Fridhens Varvs bogsertross, som de hade lånat just för denna bogsering.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.