Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/309
Sanna vid Dockstavarvet, Docksta 2006-09-01
Sanna vid Dockstavarvet, Docksta 2006-09-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1978
  Varv Lunde Varv och Verkstads AB, Ramvik
  Varvsnummer 201
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SMQT, numera finsk signal MSQT
  Systerfartyg Färja 61/297
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,05 meter 37,05 meter
  Största bredd 9,02 meter 9,00 meter
  Djupgående 3,20 meter 3,20 meter
  Brt/Nrt 232/86 232/86
  Maskineri 4 x Scania DSI 11 M01 SF 4 x Scania DI 12 41 M01E
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.440 hk, 1.060 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 123 passagerare 123 passagerare
   14 personbilar 14 personbilar
  Historik
  1978-10 Levererad av Lunde Varv och Verkstads AB som Färja 61/309 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Strinningen - Sanna, Hemsö.
  1988 Omdöpt till Sanna.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  1999-06 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12 41 M01E, 1.440 hk, 1.060 kW, installeras.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2021-02-02 Såld till Alfons Håkans Oy AB, Åbo, Finland. Finsk signal MSQT.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.