Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eskilstuna
Rex vid Strandvägskajen, Stockholm
Rex vid Strandvägskajen, Stockholm
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-0503 PN

* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S146
* Mälarbåtarna, 1967, S110

* Skärgårdsbåten 1/1991, S25-27
* Skärgårdsbåten 3/2006, S15
* Skärgårdsbåten 2/2009, S12
* Skärgårdsbåten 2/2015, S12-13
* Skärgårdsbåten 4/2016, S12-14

* Aftonbladet 1890-11-22
* Stockholms Dagblad 1890-11-22
* Svenska Dagbladet 1890-11-24
* Köpings Tidning 1890-11-25
* Aftonbladet 1891-05-02
* Nya Dagligt Allehanda 1891-05-02
* Stockholms Dagblad 1891-05-03
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1891-05-04
* Svenska Dagbladet 1891-05-04
* Eskilstuna Tidning 1891-05-05
* Stockholms Dagblad 1891-05-14
* Eskilstuna Tidning 1891-06-09
* Svenska Dagbladet 1891-08-25
* Aftonbladet 1891-09-02
* Aftonbladet 1892-06-07
* Aftonbladet 1892-06-08
* Aftonbladet 1892-06-11
* Aftonbladet 1892-07-21
* Aftonbladet 1892-08-26
* Aftonbladet 1899-04-18
* Aftonbladet 1899-05-10
* Aftonbladet 1899-10-14
* Aftonbladet 1900-05-17
* Aftonbladet 1900-06-23
* Dagens Nyheter 1900-06-23
* Stockholmstidningen 1900-06-23
* Svenska Dagbladet 1900-06-23
* Dagen 1900-06-25
* Sveriges Sjöfartstidning 1900-06-26
* Dagen 1900-06-28
* Dagens Nyheter 1900-06-28
* Enköpingsposten 1900-06-29
* Aftonbladet 1900-07-03
* Aftonbladet 1900-07-11
* Aftonbladet 1900-07-12
* Stockholmstidningen 1900-07-12
* Dagen 1900-10-13
* Dagens Nyheter 1900-10-25
* Dagens Nyheter 1901-04-23
* Dagens Nyheter 1901-08-11
* Svenska Dagbladet 1901-08-12
* Aftonbladet 1901-08-24
* Dagens Nyheter 1901-08-24
* Svenska Dagbladet 1902-07-28
* Svenska Dagbladet 1904-06-22
* Dagens Nyheter 1904-06-07
* Svenska Dagbladet 1905-04-28
* Aftonbladet 1905-05-01
* Dagens Nyheter 1905-05-02
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1905-05-02
* Stockholmstidningen 1905-05-02
* Svenska Dagbladet 1905-05-02
* Dagens Nyheter 1905-05-03
* Stockholmstidningen 1905-05-03
* Svenska Dagbladet 1905-05-03
* Stockholmstidningen 1905-05-06
* Svenska Dagbladet 1905-05-06
* Aftonbladet 1905-07-07
* Aftonbladet 1909-08-21
* Aftonbladet 1913-04-01
* Aftonbladet 1913-05-10
* Svenska Dagbladet 1916-05-06
* Aftonbladet 1916-06-27
* Dagens Nyheter 1916-06-28
* Svenska Dagbladet 1916-06-28
* Svenska Dagbladet 1916-10-01
* Aftonbladet 1917-05-11
* Svenska Dagbladet 1917-05-13
* Svenska Dagbladet 1917-06-07
* Aftonbladet 1919-09-27
* Aftonbladet 1922-05-27
* Aftonbladet 1924-05-12
* Aftonbladet 1926-05-01
* Aftonbladet 1926-06-23
* Dagens Nyheter 1926-06-23
* Svenska Dagbladet 1926-06-23
* Svenska Dagbladet 1926-06-26
* Aftonbladet 1929-07-07
* Aftonbladet 1931-06-12
* Aftonbladet 1934-05-25
* Svenska Dagbladet 1939-05-08
* Svenska Dagbladet 1946-07-14

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S198
* Sveriges Skeppslista 1908, S94 prp 05
* Sveriges Skeppslista 1910, S94
* Sveriges Skeppslista 1911, S94 prp 09
* Sveriges Skeppslista 1913, S98
* Sveriges Skeppslista 1915, S104
* Sveriges Skeppslista 1917, S102
* Sveriges Skeppslista 1919, S102
* Sveriges Skeppslista 1921, S102 prp 09 rp 21
* Sveriges Skeppslista 1923, S102
* Sveriges Skeppslista 1925, S104
* Sveriges Skeppslista 1927, S128
* Sveriges Skeppslista 1929, S134
* Sveriges Skeppslista 1931, S138
* Sveriges Skeppslista 1933, S136
* Sveriges Skeppslista 1935, S132
* Sveriges Skeppslista 1937, S130 prp 29 omb 37
* Sveriges Skeppslista 1939, S132
* Sveriges Skeppslista 1941, S126
* Sveriges Skeppslista 1943, S124
* Sveriges Skeppslista 1945, S124
* Sveriges Skeppslista 1947, S128
* Sveriges Skeppslista 1949, S140
* Sveriges Skeppslista 1951, S112
* Sveriges Skeppslista 1953, Ej med
  Byggd 1891
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 198
  Registernr 1747
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDLS, senare SGBK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,20 meter 33,20 meter
  Största bredd 5,79 meter 5,86 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 203/149 203/137
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1890-11-20 Sjösatt.
  1891-04-30 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Eskilstuna till Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna. Hemort Eskilstuna. Fartyget kallas även "Nollan".
  1891-05-04 Insatt i trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Torshälla - Eskilstuna.
  1892-06-10 Flyttas till traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Furusund - Norrtälje till mitten av augusti. Sedan åter traden Stockholm - Eskilstuna.
  1895-04-30 Ommätt. Nya mått 33,20 x 5,86 meter. Nytt tonnage 195/133.
  1900-06-23 Såld till bankkamrer Carl August Grip, Norrtälje för 75.000 SEK och omdöpt till Rex. Ny hemort Norrtälje. Insatt på traden Stockholm (Strandvägen) - Furusund - Gräddö - Norrtälje.
  1900-10 Byter kajplats i Stockholm till Södra Blasieholmshamnen.
  1900-12 Såld till Ångfartygs AB Östersjön, Norrtälje för 75.000 SEK.
  1901-04 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Överbyggnaden förlängs föröver och elektrisk belysning installeras.
  1901-04-27 Ommätt. Nya mått 33,20 x 5,84 meter. Nytt tonnage 200/137.
  1905-04 Ny ångpanna installeras vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm.
  1905-04-30 Grundstöter på kvällen på Andö grund i Norrfjärden, Furusundsleden strax efter avgång från Yxlö ångbåtsbrygga vid färd från Norrtälje mot Stockholm med ca. 50 passagerare ombord. Fartyget får en läcka i fören och för att inte sjunka körs fartyget upp på en långgrund strand i närheten av Växlets fyrar. Ångfartyget Sandhamn som passerar platsen ca. kl. 05.00 tar med sig passagerarna till Stockholm. Rex dras loss dagen efter av ångbogseraren Thor från Stockholms Transport & Bogserings AB som också följer med fartyget till Finnboda Slip i Nacka dit man går för reparation. Orsak till grundstötningen är att fartyget kommer ur kurs då de tvingas väja för Nya Rederi AB Sveas ångfartyg Bore i höjd med Hakholmarna.
  1917-05 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 23.500 SEK (235 aktier värda 100 kr/st). Ny hemort Vaxholm. Trafik på traderna Stockholm (Strandvägen) - Furusund - Norrtälje och Stockholm - Furusund - Arholma.
  1926-06-22 Kolliderar ca. kl. 13.00 med ångslupen Flora i Nybroviken, Stockholm. Rex, som backar ut från sin kajplats vid Strandvägen för färd mot Norrtälje, backar in i Flora som är på ingående mot Nybrokajen med ca. 20 passagerare ombord. Flora får stora skador på styrbordssidan och två passagerare får skärsår av glasbitar från trasiga fönsterrutor. Rex kan, efter icidenten, fortsätta sin färd mot Norrtälje medan Flora körs till Djurgårdsvarvet för reparation.
  1937 Genomgår en rejäl ombyggnad vid Hammarbyverken AB, Stockholm. Får bland annat en ny matsal på övre däck samt vindskydd vid sittplatserna på de främre delarna av gångdäcken på övre plan.
  1937-11-20 Ommätt. Nya mått 33,20 x 5,86 meter. Nytt tonnage 203/137.
  1939-05 Trafik även på traden Stockholm - Väddö kanal - Östhammar - Öregrund.
  1947 Tjänstgör som extrabåt.
  1948 Upplagd vid Hammarbyverken AB, Stockholm efter sommartrafiken.
  1951-04-25 Såld till Holmens Bruks & Fabriks AB, Hallstavik för 11.000 SEK. Upplagd i Hallstavik som logementsfartyg.
  1956 Skrotad vid Grisslehamns varv, Grisslehamn.
Tillbaka till Eskilstuna Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Östersjön
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.