Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dalaröström
Västan på Norra Vaxholmsfjärden, Vaxholm 1932-07-02
Västan på Norra Vaxholmsfjärden, Vaxholm 1932-07-02
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1876
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 135
  Registernr 2810
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGHN, senare SHKD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,40 meter 32,45 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,70 meter
  Djupgående 2,33 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt - 140/86
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 120 hk, 188 kW 210 hk, 154 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 224 passagerare -
  Historik
  1876-11-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Dalaröström till Ångbåtsbolaget Nya Dalarö, Stockholm. Byggnadskostnad 59.000 SEK. I annonser stavas fartygets namn ibland "Dalarö Ström".
  1876-11-12 Insatt i trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Duvnäs - Fällström - Ekholmen - Ägnö - Smådalarö - Dalarö - Muskö - Herrö - Häringe.
  1880 Traden förlängs till Nynäshamn (tisdag och fredag), Årsta (måndag) eller Utö (torsdag).
  1884 Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Nynäshamn.
  1884-10-26 Tappar propellern vid Dalarö brygga. Bogseras till varv i Stockholm för montering av en ny propeller.
  1887-06-22 Vid ankomst till Dalarö från Stockholm uppstår ett fel i maskin. Fartyget bogseras in till Dalarö brygga med hjälp av en roddbåt. Bogseras under natten av ångfartyget Blidö till varv i Stockholm för reparation.
  1892-08-01 Strax efter avgång från Stockholm kl. 22.00 blir fartyget påkört av en ångslup. Ångslupen, som trafikerar traden Tegelviken - Räntmästartrappan, kör rakt in i Dalaröströms styrbordssida med sådan kraft att ett hål uppstår strax ovanför vattenlinjen.
  1894 Uthyrd till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm för 4.000 SEK mellan april och september. Anslutningstrafik till Saltsjöbanans på traden Saltsjöbaden - Dalarö.
  1895-01-31 Såld till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo för 23.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Saltsjöbaden - Ägnö - Dalarö - Vitså - Söderby - Häringe - Muskö - Herrö - Yxlö - Himmelsö - Nynäshamn.
  1897-03 Ombyggd och moderniserad vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Får bland annat större överbyggnad med raka sidor. Ny inredning i salongerna. Ångmaskinen och ångpannan renoveras.
  1900 Ny ångpanna installeras.
  1904-07-20 Kolliderar med bogserångaren Ymer strax efter avgång från Björnholmen, norr om Muskö, vid färd från Stockholm mot Nynäshamn. Dalaröström kör in i Ymers babordssida som får en del skador.
  1905 Ombyggd.
  1907 Traden kortas till Stockholm - Saltsjöbaden - Ekholmen - Fridhem - Fagerudd - Brevik - Älgholmen - Dalarö - Hässelmara - Björnholmen - Muskö - Söderby - Häringe - Muskö.
  1912-08-10 Kolliderar på Strömmen med ångslupen Blenda som är på väg från Grevbron mot Tegelviken. Både Dalaröström får stora skador på fören. Blenda, som är full med passagerare, får skador på fören, passagerarna hamnar huller om buller och biljettförsäljaren tappar som väska med kassan över bord. Ingen person skadas vid incidenten.
  1914-03-01 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Dalarö. Trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Dalarö - Utö - Muskö.
  1917 Upplagd.
  1917 Ny ångmaskin, 210 hk, 154 kW och ny ångpanna installeras. Maskinen och pannan har tididare suttit i ångfartyget "Dalarö I".
  1918-04 Åter i trafik på traden Stockholm - Dalarö - Utö.
  1926 Omdöpt till Västan. Gods- och passagerartrafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Väddö Kanal - Herräng - Hallstavik - Hargshamn - Östhammar.
  1929 Trafik lördagar på traden Stockholm - Vaxholm - Lindalssundet. Fortsatt godstrafik på traden Stockholm - Östhammar vardagar.
  1932 Avverkar nu traden Stockholm - Östhammar på två dagar. Går från Stockholm till Barnens ö måndagar och torsdagar. Fortsätter morgonen efter till Östhammar.
  1937 Omdöpt till Reserv I när rederiet köper in mälarbåten Nya Svartsjölandet och ger den namnet "Västan". Upplagd som reservbåt. Sätts dock aldrig mer i trafik.
  1941 Såld för skrotning.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Nya Dalarö
Tillbaka till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.