Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Cascad
Cascad utanför Ornöboda, Ornö 2015-06-27
Cascad utanför Ornöboda, Ornö 2015-06-27
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-23 PN
* Redaren 3/1991, S23
* Passagerar-Redaren 2/2007, S25
* Sveriges Skeppslista 1989, S30
* Sveriges Skeppslista 1992, S32
* Sveriges Skeppslista 1997, S32
* Sveriges Skeppslista 1998, S32
* Sveriges Skeppslista 2001, S34
* Sveriges Skeppslista 2005, S36
* Sveriges Skeppslista 2006, S36
  Byggd 1986
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1143
  Registernr 13533
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SLPW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,60 meter 15,00 meter
  Största bredd 4,02 meter 4,02 meter
  Djupgående 1,15 meter 1,15 meter
  Brt/Nrt 32/9 32/9
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD 71A 2 x Iveco Cursor 90 620
  Effekt 700 hk, 515 kW 900 hk, 661 kW
  Toppfart - 24 knop
  Kapacitet - 60 passagerare
  Historik
  1986 Levererad av Boghammar Marin AB som Cascad till Leif Ericson, Runmarö. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  1989 Ombyggd och förlängd 1,00 meter.
  1991-05-29 Kör med 18 knops fart på en betongpir på ön Mansören, Lindalssundet. Fartyget bärgas med hjälp av en sandskuta och kan för egen maskin ta sig till Boghammar Marin AB, Lidingö för reparation. Skadorna på fartyget inskränkte sig endast till ett jack i stäven, repor i skrovet och skadade propellrar. Olyckan inträffade efter ett tekniskt fel på styrningen som gjorde att fartyget gjorde en 90-gradig styrbordsgir.
  1991-06-06 Åter i trafik efter temporära reparationer.
  1995-05-05 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 9 40 M02S, 577 hk, 424 kW, installeras vid Kvarnholmen, Nacka.
  1997-05-13 Ombyggd vid Ullmek, Österåker. Förlängd 0,40 meter, inbyggnad av motorrumssalong samt träsoffor på akterdäck.
  1998-05-16 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 9 46 04S, 762 hk, 560 kW, installeras hos Ullmek, Österåker.
  1998-09-26 Grundstöter vid Ladholmen mellan Runmarö och Nämdö och får roder- och propellerskador. Bogseras av fartyget Sjösaga till Boghammar Marin AB, Lidingö för reparation.
  2003-04-11 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 9 46 04S, 707 hk, 520 kW, installeras vid Ullmek, Österåker.
  2004-12-15 Överförd till Cascad Rederi AB, Runmarö.
  2006-05-06 Grundstöter kraftigt NO Ekholmen, Nämdö på väg mot Bunkvik. Endast lättare skador på propelleraxlarnas stödbockar uppkommer, men båten som står delvis torrsatt tar in vatten. Assisteras av räddningsenheter och fartyget Madam som dagen därpå även bogserar Cascad till Rindö Marine AB, Rindö.
  2007-02 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Iveco Cursor 550, 800 hk, 588 kW, installeras vid Båt & Marintjänst, Åkersberga.
  2007-12-28 Assisterar Vindöga som gått kraftigt på grund utanför Östanviks brygga, Nämdö. Tar över de 7 passagerarna samt fortsätter turen mot Bunkvik och sedan även efterföljande tur mot Stavsnäs.
  2010-10-10 Grundstöter vid Skärvassaholmen, Nämdö vid 17-tiden på tur mot Stavsnäs när man vänder runt efter tillägg vid en privatbrygga. Ingen passagerare kommer till skada, fartyget ådrar sig däremot stora skador på propeller-
arrangemang och roder, men kan i ca 5 knop ta sig till Stavsnäs. Bogseras dagen därpå av Isak till Boghammar Marin AB för reparation.
  2011-03-15 Såld till Runmarö Båttaxi AB, Runmarö.
  2014 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Iveco Cursor 90 620, 900 hk, 661 kW, installeras vid Båt & Marintjänst, Åkersberga.
  2015 Ombyggd med nytt stävarrangemang.
  2015-06-15 Insatt i trafik på Nord-syd linjen, traden Utö - Dalarö - Stavsnäs - Möja.
Tillbaka till Leif Ericson
Tillbaka till Cascad Rederi AB
Tillbaka till Runmarö Båttaxi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.