Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl XV
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 261
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,30 meter -
  Största bredd 3,12 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 16 hk, 12 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Carl XV till Skellefteå Ångslupsbolag, Abr Ruuth, Skellefteå. Byggnadskostnad 10.500 kr.
  1892-11 Såld till Hornavans Ångbåts- och Industri AB, Arjeplog för 5.000 kr. Transporteras på en kälke dragen av 14-20 hästar från landsvägen i Kåge till Avaviken. Resan, som är ca. 164 km, tar tre veckor och kostar 2.000 kr.
  1893-01-03 Anländer till Avaviken, Storavan.
  1893 Insatt i trafik på sjön Hornavan, traden Skeut - Bellsnäs - Kasker - Kallön - Bergnäsudden - Gullön - Ersnäs - Lilla Bäcknäs - Avaviken.
  1898 Ombyggd med större överbyggnad. Ny ångmaskin, av fabrikat Ursvikens Mekaniska Verkstad, 40 hk, 29 kW, installeras.
  1923 Upplagd.
  1926 Uthyrd till Johan Arvid Hoffman och Arthur Teodor Hofman, Arjeplog.
  1935 Upplagd på Gustavsholms i Arjeplog.
  1941 Såld till Skelleftehamns Kol AB, Skelleftehamn. Fraktas från Arjeplog till Skellefteåhamn med lastbil. Ombyggd till vattenbåt.
  1943 Motoriserad med en Bolinder-Munktell råoljemotor, 30 hk, 22 kW.
Tillbaka till Hornavans Ångbåts- och Industri AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1710 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.