Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bylgia
Bylgia vid Söder Mälarstrand, Stockholm 1966-05-22
Bylgia vid Söder Mälarstrand, Stockholm 1966-05-22
Foto: Thure Ehrnlund
  Fartygsfakta    
  Byggd 1885
  Varv Skrov: Motala Warf, Norrköping
Utrustning: Skrov: Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer Skrov: -
Utrustning: 370
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,59 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1885-06-14 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Bylgia till Ångslupsbolaget Näcken, Norrköping. Trafik vardagar på traden Norrköping - Malmö / Högholmen och helgdagar på traden Norrköping - Brädudden.
  1903 Ångslupsbolaget Näcken ombildas till Ångslups AB Näcken, Norrköping.
  1915-05 Såld till pr/Oskar Lind, Norrköping.
  1916-03-02 Flyttas på järnvägen till sjön Glan. Trafik på traden Ysunda - Bogetorp - Kolsta - Ryssnäs - Svärtinge - Eksund - Ragntorp.
  1930 Såld till Fiskeby Fabriks AB, Norrköping. Motoriserad.
  1948-03 Såld till Martin Alexandersson, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Esterön.
  1961 Aktersalongen tas bort. Används vid bogseringar.
  1962 Såld till Stockholm. Fritidsbåt
  1964 Sjunker vid Årsta Havsbad, Haninge. Bärjas och förs till Söder Mälarstrand, Stockholm.
  1967-06 Bogseras till Spillersboda Varv, Norrtälje. Upplagd bredvid varvet och sjunker senare på uppläggningsplatsen.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Näcken
Tillbaka till Ångslups AB Näcken
Tillbaka till Martin Alexandersson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1710 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.