Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bråviken
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 139
  Registernr 2308
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,73 meter -
  Största bredd 4,75 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1877-05-09 Sjösatt.
  1877-07-06 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Bråviken till Ångbåtsbolaget Bråviken, Norrköping. Byggnadskostnad 39.000 kr. Trafik från Norrköping till Gränsö och Näfvekvarn.
  1894-10 Såld till A/S Dalen, Skien, Norge och omdöpt till Dalen. Ombyggd. Trafik på traden Skien - Dalen.
  1901 Övertagen av Skien - Telemarkens Dampskibsselskab, Skien.
  1913-04 Såld till Tromøsunds Dampskibsselskab, Arendal och omdöpt till Eydehavn. Ny huvudmaskin installeras.
  1919 Såld till A/S Risør Fjordruter, Risør och omdöpt till Nordfjord 3.
  1924-04 Uthyrd till Dampskibsselskabet Topdal A/S, Bergen och omdöpt till Hjeltefjord. Trafik på traden Bergen - Laksevåg - Strusshamn - Kobbeltveit - Ågotnes.
  1924-07 Såld till Dampskibsselskabet Topdal A/S, Bergen. Fortsatt trafik på samma trad.
  1943-04-08 Dampskibsselskabet Topdal A/S byter namn till Rutelaget Bergen - Vest A/S, Bergen.
  1943 Rekvirerad av den tyska marinen under kriget.
  1945 Åter till ägarna.
  1950-06 Såld till Askøy kommun, Askøy och deras bolag Rutelaget Askøy-Bergen A/S.
  1951 Såld till Sivert Thorsen, Florvåg, Askøy.
  1951-10 Såld till Dolamen & Habets, Liege, Frankrike för skrotning.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Bråviken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.