Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Volapuk II
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 3/2001, S38-39
* Båtologen 4/2000, S188
* Dansk Skeppslista 1907, S51
* Dansk Skeppslista 1915, S42
  Byggd 1894
  Varv Georg Seebeck A.G, Geestemünde, Tyskland
  Varvsnummer 95
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,50 meter -
  Största bredd 4,97 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 75/40 -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 100 hk, 73 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1894 Levererad av Georg Seebeck A.G som Volapuk II till Fassbänder, Köln, Tyskland. Trafik på Rehn.
  1905-04 Såld till Randers Fjorddampskibsselskab, Randers, Danmark och omdöpt till Falken. Dansk signal NPGC.
  1913 Såld till Niels Juel Nielsen, Randers.
  1918-05-07 Såld till C.G. Carlström, Helsingborg. Trafik på traden Helsingborg - Viken - Mölle.
  1919-04-01 Såld till Ångbåts AB Tärnan, Haparanda för 78.0000 kr. Trafik på traden Haparanda - Seskarö - Karlsborg - Nederkalix.
  1920 Maskineriet rustas upp vid Ruona Mekaniska Verkstad, Brahestad, Finland.
  1926-01-27 Såld till Fritz E. Olsson och Jakob Mäkelä, Alatornio, Finland och omdöpt till Ukko. Bogserbåt.
  1937 Såld till OY Silika AB, Nilisiä, Kuopio.
  1941 Såld till Kymmene AB, St. Michael och omdöpt till Halla XIX.
  1960-talet Skrotas.
Tillbaka till Ångbåts AB Tärnan
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.