Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ulvsundet
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2006-04-18 PN
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1946
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 431
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,50 meter -
  Största bredd 6,20 meter -
  Djupgående 1,28 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ford bensinmotor -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 78 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1946 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Ulvsundet för Vägförvaltningen i Södermanlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Ytterjärna - Mörkö, Ulvsundet, Södertälje.
  1953 Flyttas till Finnösundet, Finnkroken, Söderköping och omdöpt till Finnkrokens Färja.
  1955 Omdöpt till Färja Nr 4.
  1956 Omdöpt till Färja 62/4.
  1965 Ändrad till reservfärja.
  1966-12-14 Såld till Paul Bonnievier, Djurhamn, Värmdö.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.