Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ulvsundet
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2006-04-18 PN
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1946
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 431
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,50 meter -
  Största bredd 6,20 meter -
  Djupgående 1,28 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ford bensinmotor -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 78 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1946 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Ulvsundet för Vägförvaltningen i Södermanlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Ytterjärna - Mörkö, Ulvsundet, Södertälje.
  1953 Flyttas till Finnösundet, Finnkroken, Söderköping och omdöpt till Finnkrokens Färja.
  1955 Omdöpt till Färja Nr 4.
  1956 Omdöpt till Färja 62/4.
  1965 Ändrad till reservfärja.
  1966-12-14 Såld till Paul Bonnievier, Djurhamn, Värmdö.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.