Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trossö
Stor-Nila utanför Fjäderholmarna, Stockholm 2009-06-28
Stor-Nila utanför Fjäderholmarna, Stockholm 2009-06-28
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 27, juli 1974, S23-26
* Sveriges Skeppslista 1998, S234
* Sveriges Skeppslista 2001, S266
  Byggd 1891
  Varv Ljunggrens Verkstad, Kristianstad
  Varvsnummer 912
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFC-5334
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,00 meter 19,10 meter
  Största bredd 3,71 meter 3,80 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ljunggrens ångmaskin -
  Effekt 30 hk, 22 kW 90 hk, 66 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891 Levererad av Ljunggrens Verkstad som Trossö till C.J. Börgesson, Karlskrona. Trafik på traden Karlskrona - Lyckeby.
  1912 Såld till Karlskrona Ångslups AB, Karlskrona.
  1918-04 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg för 17.500 kr och omdöpt till Eva. Ombyggd vid Hamnens egen verkstad. Trafik på traden Frigången - Färjenäs.
  1923 Såld till Storumans Trafik AB, Storuman och omdöpt till Turisten. Ombyggd med inbrytarstäv.
  1944 Såld till Umeå Flottningsförening, Umeå och omdöpt till Stor-Nila. Ombyggd till varpbåt för bogsering av timmer. Motoriserad med en Bolinder tändkulemotor på 100 hk, 73 kW. Timmerdragare på Storuman.
  1966 Upplagd till försäljning för 10.000 kr.
  1971 Såld till Umeå. Transporterad till Umeå.
  ? Såld till Lennart Arctaedius, Firma Dyk och Bärgningstjänst, Holmsund.
Tillbaka till C.J. Börgesson
Tillbaka till Karlskrona Ångslups AB
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till Storumans Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.