Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Transit No 4
Majland 1972
Majland 1972
Foto: Robert J Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1856
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 56
  Registernr 525
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HDCK, numera finsk signal TPKD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,22 meter 36,44 meter
  Största bredd 6,67 meter 6,86 meter
  Djupgående - 2,51 meter
  Brt/Nrt - 185/71
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 280 hk, 206 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1856-10 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Transit No 4 till AB för Svenska Kanal Transito-Ångfartygen mellan England och Ryssland, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggs för trafik mellan Hull, England och S:t Perterburg, Ryssland via Göta kanal för att undvika den danska tullavgiften i Öresund. Tullavgiften avskaffas dock före leveransen så fartyget kommer aldrig i trafik. Upplagd vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  1857-03-11 Såld till handelsfirman C Lovén & Co, Stockholm för 250.000 rdr rmt (tillsammans med Transit No 3). Trafik på traden Stockholm - Hudiksvall - Sundsvall - Härnösand - Nordmaling - Umeå.
  1858-03 Omdöpt till Franzén.
  1858-04-28 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Visby - Västervik.
  1859-04-02 Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Visby - Kalmar.
  1869-01-30 Såld till Ångbåtsbolaget Transit, Stockholm för 40.000 rdr rmt och omdöpt till Transit No 3. Trafik på traden Stockholm - Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona - Karlshamn - Sölvesborg - Åhus - Lübeck.
  1869-04 Ombyggd och moderniserad under vintern vid Motala Warf, Norrköping. Ny överbyggnad. Aktersalongen uppflyttad på däck. Förlängd med 7,42 meter. Nya mått 36,78 x 6,67 meter.
  1882-03 Ombyggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn. Ny överbyggnad.
  1882 Såld till Ångfartygsbolaget Union, Stockholm.
  1886-04-01 Såld till Ångfartygsbolaget Södra Sverige, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Norrköping - Kalmar - Karlskrona - Lübeck.
  1890-04 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för 33.300 SEK. Ny ångpanna och ny ångmaskin, 280 hk, 206 kW, installeras.
  1890-04-29 Ommätt. Mått 36,78 x 6,67 meter. Tonnage 326/252.
  1890-05-11 Grundstöter vid Bokö, söder om Trosa, vid färd från Norrköping mot Stockholm. Incidenten inträffar när man väjer för en ölandsskuta som ligger och kryssar i sundet. Dras loss ca. tre timmar senare av ångfartyget Motala Ström, som passerar platsen, och kan sedan fortsätta färden till Stockholm.
  1892-10-01 Kolliderar ca. kl. 20.30 med bogserångaren Cortiz Beck-Friis vid utgående från Malmö vid färd mot Norrköping. Bogserångaren sjunker och dess besättning tas ombord på Transit No 3, som nästan helt utan skador kan fortsätta färden.
  1893-04 Ångfartygsbolaget Södra Sverige ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Södra Sverige, Stockholm.
  1897-05-15 Såld till Konrad Carl Gabriel Schönning, Johan Svensson, Lars Gustaf Andersson, Per Gustaf Viktor Tingsten, Carl Petter Forsberg, Erik Rosén, Carl Teofrid Sandström och Johan Olof Bodin, Söderhamn för 55.000 SEK och omdöpt till Söderhamn. Ny hemort Söderhamn. Ombyggd. Trafik på traden Stockholm (Skeppsbron) - Gävle - Sandarne - Söderhamn.
  1899-05 Såld till Söderhamns Ångfartygs AB, Söderhamn. Trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Umeå - Skellefteå - Luleå.
  1899-09-07 Grundstöter på kvällen i tät dimma vid Sävenäs, Skelleftehamn vid färd från Sundsvall mot Luleå. Flera mindre läckor i skrovet uppstår. Dras loss dagen efter av en bogserbåt från Ursviken och förs till in till Ursviken där lasten lossas och fartyget undersöks. Går därefter för egen maskin till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för reparation. Åter i trafik den 4 oktober.
  1900-03-16 Såld till Ångfartygs AB Pehr Ennes, Stockholm för 67.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Herräng - Hargshamn - Öregrund - Skutskär - Gävle - Ljusne - Söderhamn - Hudiksvall - Gnarp - Sundsvall.
  1901-05 Ombyggd vid Rörhamns varv, Öregrund. Överbyggnaden utökas med en matsal med tillhörande kök samt en damsalong. Ny, större styrhytt.
  1901-05-23 Ommätt. Mått 36,78 x 6,67 meter. Tonnage 352/259.
  1902-11-01 Grundstöter ca. kl. 21.00 vid Sveduddens fyr mellan Björkö och Arholma, nordöst om Norrtälje, vid färd från Stockholm mot Sundsvall med tre passagerare och styckegods ombord. Fartyget får en läcka under maskinrummet och tar in vatten. Dras loss ca. kl. 23.30 dagen efter av bärgningsångaren Oden från Stockholms Transport & Bogserings AB och kan därefter gå för egen maskin till Stockholm. Efter att ha lossat lasten går man till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB för reparation. Åter i trafik den 15 november.
  1903-07-23 Såld på auktion till Grosshandlarna Per Adolf Beckius (1/3), Carl Edvard Grubbens (1/3), Stockholm och Carl Wilhelm Åkerson (1/3), Gävle för 22.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Söderhamn - Sundsvall.
  1904-03-24 Såld till Ångfartygs AB Gotland, Visby för 42.000 SEK och omdöpt till Gute. Ny hemort Visby. Renoveras vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Ny ångpanna installeras.
  1904-07-13 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Norrköping - Visby - Fårösund - Slite - Ljugarn - Burgsvik - Klintehamn.
  1906-04-25 Grundstöter ca. kl. 23.30 vid det sk. Adolfsgrundet, väster om Landsort, vid färd från Stockholm mot Visby med ca. 20 passagerare ombord. Fartyget får några bucklor på skrovet och propellern skadas och man återvänder till Stockholm, där fartyget tas till Finnboda varf, Nacka för kontroll och reparation. Åter i trafik den 2 maj.
  1909-03-31 Ommätt. Mått 36,78 x 6,67 meter. Tonnage 352/263.
  1912-12-14 Grundstöter ca. kl. 05.00 vid Hägervik, norr om Oaxen, i Södertäljeleden vid färd från Visby mot Stockholm. Bogserångarna Södertälje kanal och Ejdern från Södertälje kommer till platsen och påbörjar bärgning men under arbetet stiger vattennivån så fartyget kommer loss för egen maskin. Då ingen läcka uppstått fortsätter man färden mot Stockholm.
  1916-11-28 Såld till Rederi AB Velox, Stockholm för 100.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Trafik på traderna Stockholm - Mäntyluoto och Stockholm - Petrograd (S:t Petsterburg).
  1919-06-25 Såld till Ångfartygs Ab Tor, Åbo, Finland för 300.000 FIM och omdöpt till Mailand. Ny hemort Föglö. Trafik på traden Stockholm (Skeppsbron) - Mariehamn - Degeby - Åbo (Övre hamnen).
  1920-05-27 En brand uppstår i maskinrummet ca. kl. 03.00 när fartyget ligger vid Tegeludde i Frihamnen, Stockholm. Branden släcks efter några timmars arbete av Värtans och Johannes brandkårer.
  1922-03-15 Såld till Finska Ångfartygs Ab, (gemensamt med Ångfartygs Ab Bore och Stockholms Rederi AB Svea), Helsingfors för 462.500 FIM. Ny hemort Helsingfors. Köps för att slippa konkurrensen på traden Stockholm - Åbo. Trafik på traden Helsingfors - Riga.
  1922-08-10 Flyttas till traden Helsingfors - Åbo - Raumo - Mäntyluoto - Vasa.
  1922-12-10 Flyttas till traden Helsingfors - Stockholm.
  1923-09-06 Såld till Helsingfors Skeppsvarv Ab, Helsingfors för skrotning. Skärs ner till pråm.
  1925 Såld till Karl Forsström Ab, Finby och omdöpt till Majland.
  1955-12-30 Såld till Oy Rudus Ab, Helsingfors.
  1961-12-31 Såld till Lojo Kalkverk Ab, Helsingfors.
  1961-03-06 Såld till Allan Johannes Forsman, Kimito. Ny hemort Kimito. Ombyggd till lastfartyg för sandtransporter. En dieselmotor, 230 hk, 169 kW, installeras. Nytt tonnage 223/103.
  1973-03-12 Såld till Karl Bertil Paulin, Kimito.
  1979-04 Såld till Erik Paulin, Kimito.
  1988-10-22 Såld till Markku Juva, Åbo för 30.000 FIM.
  1988-11-11 Överförd till Peruskehitys K&M Oy (Markku Juva), Åbo.
  1991-09-02 Såld till Jon Trading Ltd, Gibralar för 130.000 FIM.
  1994-07-13 Såld till Faxima Notariaatti Oy, Åbo för 100.000 FIM. Uthyrd till Turku Jokiravintolat Oy, Åbo. Upplagd i Aura å, Åbo som restaurangfartyg.
  1997-10-02 Såld till Grilli-Pub Lindqvist Ky, Åbo.
Tillbaka till Ångfartygs AB Pehr Ennes
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 985 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.