Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tjb 354
Pilot 354 SE i Kalmar 2008-07-20
Pilot 354 SE i Kalmar 2008-07-20
Foto: Patrik Nylin
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lotsbåtar, 2003, S132, 144

* Christer Rydhström, EMA, 2009-08-12 PN
* Christer Ryhdström, EMA, 2009-09-28 PN
  Byggd 1969
  Varv Lunde varv, Lunde
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SCXW, numera SFE 2483
  Systerfartyg Tjb 62
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,48 meter 14,78 meter
  Största bredd 4,80 meter 4,80 meter
  Djupgående 1,95 meter 1,95 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta TMD 100A 1 x Volvo Penta TAMD 122A
  Effekt 210 hk, 154 kW 350 hk, 257 KW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1969 Levererad av Lunde varv AB som Tjb 354 till Kungl. Sjöfartsstyrelsen, Oxelösunds lotsplats. Signal SCXW.
  1969 Kungl. Sjöfartsstyrelsen ombildas till Sjöfartsverket, Stockholm.
  1974-12-31 Grundstöter vid 16-tiden i Mellskärsleden utanför Oxelösund. De två besättningsmännen räddas av en annan lotskutter samt tullkryssaren TV 246. Sjunker några timmar senare till 10 meters djup. Bärgas efter några dagar.
  1978 Flyttas till Kalmar lotsplats.
  1979-10 Upprustad vid AB Holms Skeppsvarv, Råå.
  1985 Ombyggd vid AB Hasslö Båtvarv, Karlskrona och förses då med en hydralisk lyftkran på fördäck.
  1995 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 350 hk, 257 KW, installeras.
  2005 Omdöpt till Pilot 354 SE.
  2018-11-23 Såld till Refsnäs Sjötransport AB, Gräddö och omdöpt till Lusca. Ny hemort Refsnäs. Ny signal SFE 2483.
Tillbaka till Refsnäs Sjötransport AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 957 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.