Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Telegrafen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S258
* Sjöstaden Norrköping, 1991, S115
* Båtologen 2/1987, S54-55
* Båtologen 2/2002, S75-86
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S78
  Byggd 1863
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 109
  Registernr 1632
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HCPR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 38,48 meter 41,60 meter
  Största bredd 7,11 meter 7,10 meter
  Djupgående - 3,10 meter
  Brt/Nrt 183/- 290/207
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x P Larsson ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 240 hk, 176 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863-05-23 Levererad av Motala Warf som Telegrafen till Ångfartygsbolaget Norrköping, Norrköping. Trafik på traden Stockholm - Norrköping.
  1870-03 Såld till grosshandlare Th Engwall, Gävle för 75.000 rdr rmt. Trafik på traden Stockholm - Gävle - Sundsvall.
  1871 Såld till L W Åkerson, Gävle.
  1872-02-29 Såld till Sydfinska Kustångfartygsbolaget, Ekenäs, Finland och omdöpt till Hangö. Trafik på traden Stockholm - Helsingfors - S:t Petersburg.
  1890-12 Såld till Ångfartygs AB Göteborg-Kiel (C A Möller), Göteborg och omdöpt till Flora. Trafik på traden Göteborg - Kiel.
  1896 Ombyggd. Förlängd med 3,12 meter. Ny ångmaskin, tillverkad av P Larsson, Torskog och ny ångpanna installeras.
  1902-02-28 Såld till Rederi AB Teutonia, Göteborg. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Kiel.
  1913-05-01 Kolliderar ca. kl. 14.00 med det engelska ångfartyget Mozart i närheten av fyrskeppet Elbe 2 vid floden Elbes mynning. Flora sjunker omedelbart och fyra besättningsmän (två kvinnliga stewart, en lättmatros och kocken) omkommer. Kaptenen, åtta man och en uppasserska räddas.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Norrköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.