Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Telegrafen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S258
* Sjöstaden Norrköping, 1991, S115
* Båtologen 2/1987, S54-55
* Båtologen 2/2002, S75-86
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S78
  Byggd 1863
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 109
  Registernr 1632
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HCPR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 38,48 meter 41,60 meter
  Största bredd 7,11 meter 7,10 meter
  Djupgående - 3,10 meter
  Brt/Nrt 183/- 290/207
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x P Larsson ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 240 hk, 176 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863-05-23 Levererad av Motala Warf som Telegrafen till Ångfartygsbolaget Norrköping, Norrköping. Trafik på traden Stockholm - Norrköping.
  1870-03 Såld till grosshandlare Th Engwall, Gävle för 75.000 rdr rmt. Trafik på traden Stockholm - Gävle - Sundsvall.
  1871 Såld till L W Åkerson, Gävle.
  1872-02-29 Såld till Sydfinska Kustångfartygsbolaget, Ekenäs, Finland och omdöpt till Hangö. Trafik på traden Stockholm - Helsingfors - S:t Petersburg.
  1890-12 Såld till Ångfartygs AB Göteborg-Kiel (C A Möller), Göteborg och omdöpt till Flora. Trafik på traden Göteborg - Kiel.
  1896 Ombyggd. Förlängd med 3,12 meter. Ny ångmaskin, tillverkad av P Larsson, Torskog och ny ångpanna installeras.
  1902-02-28 Såld till Rederi AB Teutonia, Göteborg. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Kiel.
  1913-05-01 Kolliderar ca. kl. 14.00 med det engelska ångfartyget Mozart i närheten av fyrskeppet Elbe 2 vid floden Elbes mynning. Flora sjunker omedelbart och fyra besättningsmän (två kvinnliga stewart, en lättmatros och kocken) omkommer. Kaptenen, åtta man och en uppasserska räddas.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Norrköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.