Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sylphide
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lubrikatorn 4/1987, S3-4
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S226
  Byggd 1863
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 107
  Registernr 1658
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDHQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,72 meter 29,45 meter
  Största bredd 4,04 meter 4,18 meter
  Djupgående 1,48 meter 12,08 meter
  Brt/Nrt 79/54 82/39
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Hernösands ångmaskin
  Effekt 90 hk, 66 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Sylphide till Sylphides Ångbåtsbolag, Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Alnösundet - Söråker.
  1888 Ombyggd.
  1900 Traden förlängs från Söråker till Myckeläng.
  1902 Ombyggd. Ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad installeras. Nya mått 29,45 x 4,18 meter. Nytt tonnage 77/36.
  1916-04-04 Såld på offentlig auktion till kapten Johan Adolf Åström och handlare P Eriksson, Sundsvall för 6.750 kr.
  1916-09-25 Överförd till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 9.500 kr.
  1921-05-06 Ommätt. Nytt tonnage 82/39.
  1932 Upplagd i Sundsvalls hamn till försäljning.
  1934-05-15 Såld till skrothandlare J Hellsing, Alnön för 600 kr.
  1934-05-18 J Hellsing meddelar att fartyget nu är skrotat. Ångmaskinen såld till Myrnäs sågverk och styrhytten blev sommarstuga i Hartungsviken.
Tillbaka till Sylphides Ångbåtsbolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.