Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svanen
Nyhamn II
Nyhamn II
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 114, 1/2004, S13
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S222
  Byggd 1885
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 231
  Registernr 2142
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,60 meter 21,00 meter
  Största bredd 4,17 meter 4,26 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,49 meter
  Brt/Nrt 41/- 49/18
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 60 hk, 44 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1885 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Svanen till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Trafik på traden Skeppsbron - Arendal - Långedrag.
  1902 Ny ångpanna installeras.
  1909 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm för 12.000 kr och omdöpt till Tor IV. Trafik på traden Stockholm - Torsbyfjärden.
  1918-08 Såld till Sundsvalls Transport AB, Sundsvall för 46.000 kr. Trafik på traden Sundsvall - Njurunda.
  1919 Såld till Nyhamns Cellulosa AB, Nyhamn för 61.000 kr och döps om till Nyhamn II. Byggs om till bogserbåt vid Mohögs Mekaniska Verkstad, Gustafsvik.
  1931 Upplagd vid Sunds slip. Ångpannan uttagen och såld till O A Bloms Järnvaru AB för skrotning.
  1933-10-07 Skrotningen slutförd.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Sundsvalls Transport AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.