Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1862
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 103
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Örn
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,77 meter 33,90 meter
  Största bredd 4,76 meter 4,70 meter
  Djupgående 2,08 meter 2,19 meter
  Brt/Nrt - 112/57
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Akers ångmaskin
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861-09-12 Beställd för leverans 24 juni 1862.
  1862-09 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Svan till Ångbåtsbolaget Wettern, Vadstena. Trafik på traden Jönköping - Gränna - Visingsö - Hästholmen - Hjo - Vadstena - Askersund.
  1868-07 Såld till Poul B Lassen och J L Ugland, Arendal, Norge. Ska trafikera traden Arendal - Århus, Danmark men visar sig vara olämplig för denna typ av trafik. Norsk signal HFCR.
  1869-08 Såld till I/S for Dampskibsfart på Nordsjø, Skien. Ska trafikera Telemarkskanalen men är inte lämplig för denna trafik heller.
  1896 Såld till Akers mekaniske verksted, Oslo som delbetalning för nybygget Løveid.
  1870-05 Såld till A Haneborg & O C Due, Christiania (Oslo) för 9.500 Speciedaler. Trafik på traden Christiania - Drøbak - Hvitsten - Son - Moss - Horten - Holmestrand.
  1874 Ombyggd vid Akers mekaniske verksted, Christiania (Oslo). Förlängd. Överbyggnaden får raka sidor.
  1887 Ny ångmaskin installeras vid Akers mekaniske verksted.
  1895 Traden ändras till Christiania - Drøbak - Filtvet - Horten - Holmestrand för att inte konkurrera med s/s Alpha.
  1900 Såld till Dampskibsselskabet Juno, Holmestrand för 30.000 NOK. Fortsatt trafik på samma trad.
  1901 Grundstöter på Bjerkøyskjæret vid Holmestrand och får kraftig slagsida. Alla ombord evakueras efter någon timme.
  1901 Ny ångpanna från Nylands verksted, Christiania, installeras.
  1923 Sommartrafik inleds på traderna Drammen - Holmestrand och Kristiania (Oslo) - Hurumlandet - Holmestrand.
  1950-02 Såld till Alf Mortensen, Oslo
  1951 Nedskuren till pråm i Holtnesstøa vid Holmsbu. Kondemneras antagligen en tid senare.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Wettern
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1709 fartyg, 983 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.