Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1862
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 103
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Örn
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,77 meter 33,90 meter
  Största bredd 4,76 meter 4,70 meter
  Djupgående 2,08 meter 2,19 meter
  Brt/Nrt - 112/57
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Akers ångmaskin
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861-09-12 Beställd för leverans 24 juni 1862.
  1862-09 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Svan till Ångbåtsbolaget Wettern, Vadstena. Trafik på traden Jönköping - Gränna - Visingsö - Hästholmen - Hjo - Vadstena - Askersund.
  1868-07 Såld till Poul B Lassen och J L Ugland, Arendal, Norge. Ska trafikera traden Arendal - Århus, Danmark men visar sig vara olämplig för denna typ av trafik. Norsk signal HFCR.
  1869-08 Såld till I/S for Dampskibsfart på Nordsjø, Skien. Ska trafikera Telemarkskanalen men är inte lämplig för denna trafik heller.
  1896 Såld till Akers mekaniske verksted, Oslo som delbetalning för nybygget Løveid.
  1870-05 Såld till A Haneborg & O C Due, Christiania (Oslo) för 9.500 Speciedaler. Trafik på traden Christiania - Drøbak - Hvitsten - Son - Moss - Horten - Holmestrand.
  1874 Ombyggd vid Akers mekaniske verksted, Christiania (Oslo). Förlängd. Överbyggnaden får raka sidor.
  1887 Ny ångmaskin installeras vid Akers mekaniske verksted.
  1895 Traden ändras till Christiania - Drøbak - Filtvet - Horten - Holmestrand för att inte konkurrera med s/s Alpha.
  1900 Såld till Dampskibsselskabet Juno, Holmestrand för 30.000 NOK. Fortsatt trafik på samma trad.
  1901 Grundstöter på Bjerkøyskjæret vid Holmestrand och får kraftig slagsida. Alla ombord evakueras efter någon timme.
  1901 Ny ångpanna från Nylands verksted, Christiania, installeras.
  1923 Sommartrafik inleds på traderna Drammen - Holmestrand och Kristiania (Oslo) - Hurumlandet - Holmestrand.
  1950-02 Såld till Alf Mortensen, Oslo
  1951 Nedskuren till pråm i Holtnesstøa vid Holmsbu. Kondemneras antagligen en tid senare.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Wettern
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.