Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sundbuss Pernille II
Nobel i Oslo 2022-07-08
Nobel i Oslo 2022-07-08
Foto: Micke Asklander
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 2/1994, s25
* Redaren 3/1995, S14-16
* Båtologen 3/2014, S178
  Byggd 1965
  Varv Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S, Risør, Norge
  Varvsnummer 261
  Registernr 13189
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 6519522
  Signal SKZC, finsk OH3856, numera norsk signal LFJA.
  Systerfartyg Sundbuss Henrik II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,15 meter 31,15 meter
  Största bredd 7,52 meter 7,80 meter
  Djupgående 2,01 meter 2,01 meter
  Brt/Nrt 138/54 214/85
  Maskineri 2 x Volvo Penta MD96 2 x Volvo Penta TAMD 120C
  Effekt 400 hk, 294 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart 11 knop 12 knop
  Kapacitet 225 passagerare 210 passagerare
  Historik
  1965-05-29 Levererad av Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S som Sundbuss Pernille II till A/S Rendal / Sundsbussarna A/S, Oslo.
  1975-05-03 Såld till Alf Nepstad, Bergen och omdöpt till Dano-Fjord.
  1976 Insatt i trafik på traden Söndersborg - Flensburg.
  1977 Såld till Dansk - Norsk Skipsakjeselskap, Fredrikstad. Trafik på traden Fredrikstad - Strömstad.
  1984-01 Såld till Jens Carlsson, Dalarö för 1,5 milj NOK och omdöpt till Utskär. Uthyrd till Rederi AB Kust & Hav, Dalarö. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 120, installerade. Trafik under namnet "Kustlinjen" på traden Nynäshamn - Norrtälje.
  1985-11 Såld till AB August Lindholm Eftr. Stockholm för 3,5 milj SEK. Alltjämt uthyrd till Rederi AB Kust & Hav, Dalarö. Traden ändras till Byxelkrok - Västervik - Nynäshamn - Dalarö - Norrtälje - Öregrund.
  1986 Ommätt. Nytt tonnage 214 brt, 80 nrt.
  1990 Såld till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg. Trafik i Göteborgs skärgård.
  1993-05-08 Omdöpt till Lasse Dahlquist av Inez Dahlqvist vid Stenpiren, Göteborg.
  1994 Ombyggd vid Rönnängs varv, Tjörn med bland annat ny inredning. Ombyggnaden kostar 1,2 milj SEK.
  2005 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2007 Drift och bemanning övertas av Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg.
  2009-03 Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar byter namn till Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg.
  2010 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2014-04-15 Såld till Strömma Finland Oy AB, Helsingfors, Finland och omdöpt till Aava. Finsk signal OH3856.
  2018-04-11 Såld till Stromma Tourism AS, Oslo, Norge och omdöpt till Nobel. Norsk signal LFJA.
Tillbaka till Rederi AB Kust & Hav
Tillbaka till AB August Lindholm Eftr
Tillbaka till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till Strömma Skärgårdsbåtar
Tillbaka till Två Skeppare AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1730 fartyg, 998 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.