Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sundbuss Pernille II
Nobel i Oslo 2022-07-08
Nobel i Oslo 2022-07-08
Foto: Micke Asklander
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 2/1994, s25
* Redaren 3/1995, S14-16
* Båtologen 3/2014, S178
  Byggd 1965
  Varv Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S, Risør, Norge
  Varvsnummer 261
  Registernr 13189
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 6519522
  Signal SKZC, finsk OH3856, numera norsk signal LFJA.
  Systerfartyg Sundbuss Henrik II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,15 meter 31,15 meter
  Största bredd 7,52 meter 7,80 meter
  Djupgående 2,01 meter 2,01 meter
  Brt/Nrt 138/54 214/85
  Maskineri 2 x Volvo Penta MD96 2 x Volvo Penta TAMD 120C
  Effekt 400 hk, 294 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart 11 knop 12 knop
  Kapacitet 225 passagerare 210 passagerare
  Historik
  1965-05-29 Levererad av Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S som Sundbuss Pernille II till A/S Rendal / Sundsbussarna A/S, Oslo.
  1975-05-03 Såld till Alf Nepstad, Bergen och omdöpt till Dano-Fjord.
  1976 Insatt i trafik på traden Söndersborg - Flensburg.
  1977 Såld till Dansk - Norsk Skipsakjeselskap, Fredrikstad. Trafik på traden Fredrikstad - Strömstad.
  1984-01 Såld till Jens Carlsson, Dalarö för 1,5 milj NOK och omdöpt till Utskär. Uthyrd till Rederi AB Kust & Hav, Dalarö. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 120, installerade. Trafik under namnet "Kustlinjen" på traden Nynäshamn - Norrtälje.
  1985-11 Såld till AB August Lindholm Eftr. Stockholm för 3,5 milj SEK. Alltjämt uthyrd till Rederi AB Kust & Hav, Dalarö. Traden ändras till Byxelkrok - Västervik - Nynäshamn - Dalarö - Norrtälje - Öregrund.
  1986 Ommätt. Nytt tonnage 214 brt, 80 nrt.
  1990 Såld till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg. Trafik i Göteborgs skärgård.
  1993-05-08 Omdöpt till Lasse Dahlquist av Inez Dahlqvist vid Stenpiren, Göteborg.
  1994 Ombyggd vid Rönnängs varv, Tjörn med bland annat ny inredning. Ombyggnaden kostar 1,2 milj SEK.
  2005 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2007 Drift och bemanning övertas av Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg.
  2009-03 Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar byter namn till Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg.
  2010 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2014-04-15 Såld till Strömma Finland Oy AB, Helsingfors, Finland och omdöpt till Aava. Finsk signal OH3856.
  2018-04-11 Såld till Stromma Tourism AS, Oslo, Norge och omdöpt till Nobel. Norsk signal LFJA.
Tillbaka till Rederi AB Kust & Hav
Tillbaka till AB August Lindholm Eftr
Tillbaka till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till Strömma Skärgårdsbåtar
Tillbaka till Två Skeppare AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.