Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stig
Evelina vid Ropsten, Stockholm 2006-06-14
Evelina vid Ropsten, Stockholm 2006-06-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-04-02 PN

*Inre vattenvägar i Sveland del 1, 1961, S79
*Mälarbåtarna, 1967, S131


*Länspumpen 1/1991, REG
*Båtologen 2/1977, S100
*Båtologen 1/1986, S30
*Båtologen 5/1988, S223
*Båtologen 2/1990, S78
*Båtologen 5/2006 S288
*Båtologen 6/2006 S359
* Båtologen 1/2016, S38-39


*Sveriges Skeppslista 1970, S12, 128
*Sveriges Skeppslista 1989, S40
*Sveriges Skeppslista 2006, S52
  Byggd 1906
  Varv Ekensbergs Varf, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 4705
  Fartygstyp Motorfartyg, senare ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JQKS, SGLR, SGLE, numera SFE 3767
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,70 meter 19,23 meter
  Största bredd 5,12 meter 5,24 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 62/43 65/19
  Maskineri 1 x Fotogenmotor -
  Effekt 160 hk, 118 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1906 Levererad av Ekensbergs Varf som Stig Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på Strömsholms kanal.
  1910 Dieselmotorn byts ut mot en ångmaskin på 60 hk, 44 kW.
  1910-05-31 Ommätt. Mått 18,70 x 5,12 meter. Tonnage 68/40.
  1924 Övertas av Stockholms Enskilda Bank, Stockholm efter att Stockholms Transport och Bogserings AB gått i konkurs.
  1925-01 Såld till Stockholms Nya Transport- & Bogserings AB, Stockholm.
  1926-10 Stockholms Nya Transport- & Bogserings AB byter namn till Stockholms Transport & Bogserings AB, Stockholm.
  1927-08-02 Såld till AB Nyman & Schultz, Stockholm för 20.000 SEK.
  1927-11-15 Såld till Trafik AB Strömsholms Kanal, Stockholm för 20.000 SEK och omdöpt till Smedjebacken.
  1929-04 Trafik AB Strömsholms Kanal byter namn till Trafik AB Ströka, Stockholm
  1929-04-24 Trafik AB Ströka går i likvidation.
  1929-08-01 Såld till Trafik AB Strömsholms Kanal, Stockholm.
  1930-10 Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Noab, 56 hk, 41 kW, installeras.
  1933-05-15 Såld till kapten Joel Zakarias Jansson och maskinist Nils Hubert Olsson, Vätö, Norrtälje för 5.000 SEK och omdöpt till Marga. Hemort Stockholm.
  1933-07-15 Ommätt. Mått 18,70 x 5,12 meter. Tonnage 65/37.
  1934-05-08 Ommätt. Mått 18,70 x 5,12 meter. Tonnage 65/40.
  1936-09-02 Såld till skeppare Gustav Wilhelm Larsson, Oskarshamn för 14.500 SEK. Ny hemort Oskarshamn.
  1940-02-07 Såld till Kungliga Marinförvaltningen, Stockholms Örlogsvarv, Stockholm för 32.000 SEK och omdöpt till Granaten. Militärt nummer "A 345". Ny huvudmaskin, av fabriat Seffle, 80 hk, 59 kW, installeras. Trafik sommartid på traden Slussen - Fjäderholmarna.
  ? Ny huvudmaskin, 120 hk, 88 kW, installeras.
  1970 Överförd till Försvarets Materialverk, Muskö.
  1982 Såld via FFV till Dykteam Ship AB, Stockholm för 64.000 SEK .
  1984 Såld till B Östlund, Stockholm för 70.000 SEK. Fritidsbåt. Tonnage 61 brt, 15 nrt.
  1988-07 Såld till pr/A Bard, Södertälje och omdöpt till Evelina.
  1989-12 Såld till Olov Johansson, Stockholm.
  2015-12-19 Såld till Tom Södergren, Stockholm.
  2019-10-25 Överförd till båtregistret med signal SFE 3767.
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till AB Nyman & Schultz
Tillbaka till Trafik AB Strömsholms Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.