Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Södertelge
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S305

* Aftonbladet 1856-05-20
* Post- och Inrikes Tidningar 1856-08-18
* Stockholms Dagblad 1856-08-18
* Aftonbladet 1856-08-19
* Aftonbladet 1862-02-28
* Nya Dagligt Allehanda 1862-03-29
* Aftonbladet 1862-04-25
* Nya Dagligt allehanda 1864-06-06
* Aftonbladet 1864-11-23
* Aftonbladet 1865-03-13
* Åbo Underrättelser 1865-04-27
* Kristianstadsbladet 1865-05-13
* Nya Dagligt Allehanda 1865-05-24
* Helsingfors Dagblad 1865-05-31
* Åbo Underrättelser 1865-06-03
* Åbo Underrättelser 1873-09-04
* Helsingfors Dagblad 1873-09-07
* Finlands Allmänna Tidning 1873-10-14
* Helsingfors Dagblad 1874-05-07
* Finlands Allmänna Tidning 1875-12-29
  Byggd 1856
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,92 meter -
  Största bredd 4,27 meter -
  Djupgående 1,31 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Bergsunds ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 189 passagerare -
  Historik
  1856-05-19 Sjösatt.
  1856-08 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Södertelge till Södertelje Ångfartygs-Bolag, Södertälje. Trafik på traden Stockholm - Södertälje.
  1862-02 Under vinteruppläggningen i sundet mellan Bergsund och Långholmen i Stockholm plundras fartyget. Alla löst såsom kokkärl, glas, speglar, klädhängare, segelduk m.m. stjäls. Även annat av värde tas från fartyget som t.ex. mässingslister, tyg från stolar, soffor och väggar samt trädetaljer från inredningen. Arbetskarlen L.J. Larsson döms 25 april av rådhusrätten att betala det stulnas tredubbla värde eller, i brist på tillgångar, avtjäna 28 dagars fängelse samt därefter 2 år och 4 månaders straffarbete.
  1864-02 En brand utbryter ombord på fartyget under vinteruppläggning i Södertälje. Fartyget får stora skador på inredningen och en del mindre skador på ångmaskinen. Repareras vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB i Stockholm.
  1865-04 Såld till Viktor Zebor Bremer, Tykö och Mathildedals bruk, Finland för 20.000 rdr rmt och omdöpt till Laine. Trafik på traden Nystad - Nådendal - Åbo - Salo - Tykö - Matildedal - Strömma kanal samt lustfärder och bogseringsuppdrag.
  1865-06-02 Insatt i trafik på traden Nystad - Nådendal - Åbo - Salo - Tykö - Matildedal - Strömma kanal samt lustresor och bogseringsuppdrag.
  1873-09 Såld till Wasilji Moldakoff och G.F. Bergh, Kuopio. Trafik på traden Nyslott - Rantasalmi - Oravi - Enokoski - Wuokala - Pohus - Bräkylä - Libelits - Joensuu.
  1875-12-21 Sjunker vid vinteruppläggning vid Vasikkasaari i Kuopio. Bärgas och repareras. Ändras till bogserbåt.
Tillbaka till Södertelje Ångfartygs-Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.