Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skokloster
Wettervik i Askersund 2010-08-02
Wettervik i Askersund 2010-08-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1950
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 729
  Registernr 9162
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFNP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,41 meter 24,88 meter
  Största bredd 4,66 meter 4,66 meter
  Djupgående 0,95 meter 0,95 meter
  Brt/Nrt 69/58 57/34
  Maskineri 2 x Scania Vabis 2 x Scania DS8
  Effekt 272 hk, 200 kW 260 hk, 191 kW
  Toppfart 15 knop 12 knop
  Kapacitet 156 passagerare 98 passagerare
  Historik
  1950-05-09 Sjösatt. Döpt vid sjösättningen av friherrinnan Hermine von Essen. Flaskan krossas först vid tredje försöket när friherrinnan tar flaskan vid halsen och drämmer den i fartyget.
  1950-05 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Skokloster till greve Rutger von Essen (1/2) och Ture Evert Frithiof Carlsson (1/2), Skokloster. Hemort Skokloster. Trafik på traden Stockholm (Klara Mälarstrand) - Sigtuna - Skokloster - Graneberg.
  1951 Huvudmaskinerna byggs om till sötvattenskylning.
  1952-12-29 Rutger von Essen köper Ture Carlssons andel för 55.000 SEK och blir därmed ensam ägare till fartyget.
  1961-03-11 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 150.000 SEK och omdöpt till Delfin I. Ny hemort Vaxholm. Trafik för Tourist Sightseeing, Stockholm.
  1964-10-19 Waxholms Nya Ångfartygs AB byter namn till Tourist Sightseeing AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm.
  1978-11-08 Såld till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren, Stora Mellösa och omdöpt till Hjelmare Kanal. Trafik på traden Stockholm - Örebro via Hjelmare kanal.
  1979 Ombyggd med ny överbyggnad med en styrhytt på övre däck. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania Vabis D6 M01, 256 hk, 188 kW, installeras.
  1997-09-22 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 0,5 milj SEK.
  1998-04 Omdöpt till Pendlaren. Trafik på traden Stockholm - Alviks strand.
  2000 Såld till Sandön Karlsborg AB, Askersund för 575.000 SEK och omdöpt till Wettervik. Trafik i norra Vättern.
  2003-01-19 Såld till Swedspin AB, Sjötorp för 675.000 SEK.
  2004-01-02 Såld till Askersunds Skärgårdstrafik AB, Hammar. Trafik i Vätterns norra skärgård.
  2006 Ombyggd och handikappanpassad med bl.a. handikappshiss ner till salongen.
Tillbaka till Rutger von Essen
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Askersunds Skärgårdstrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.