Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sjöfröken
Sjöfröken vid Riddarholmen, Stockholm 1928
Sjöfröken vid Riddarholmen, Stockholm 1928
Foto: Gerhard Albe. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-06-06 PN
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto

* Skärgårdsbåten 2/1974, S15
* Skärgårdsbåten 1/1983, S13
* Skärgårdsbåten 3/1985, S16
* Skärgårdsbåten 2/1995, S22-23
* Skärgårdsbåten 1/2001, S27
* Skärgårdsbåten 3/2007, S9-12
* Skärgårdsbåten 1/2012, S8-11

* Nya Dagligt Allehanda 1880-10-05
* Aftonbladet 1880-10-06
* Dagens Nyheter 1880-10-06
* Fäderneslandet 1880-10-06
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1880-10-07
* Nya Dagligt Allehanda 1880-10-21
* Nya Dagligt Allehanda 1881-05-10
* Dagens Nyheter 1881-05-11
* Aftonbladet 1881-05-12
* Stockholms Dagblad 1881-06-04
* Nya Dagligt Allehanda 1881-07-19
* Nya Dagligt Allehanda 1882-04-21
* Aftonbladet 1882-04-22
* Tidningen Kalmar 1882-04-24, S3
* Nya Dagligt Allehanda 1882-05-11
* Nya Dagligt Allehanda 1882-07-20
* Nya Dagligt Allehanda 1884-07-17
* Nya Dagligt Allehanda 1886-07-05
* Aftonbladet 1887-06-23
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-27
* Dagens Nyheter 1887-06-28
* Dagens Nyheter 1887-07-05
* Nya Dagligt Allehanda 1888-07-05
* Aftonbladet 1890-07-07
* Nya Dagligt Allehanda 1893-07-11
* Nya Dagligt Allehanda 1894-10-25
* Aftonbladet 1897-07-20
* Dagen 1900-07-07
* Dagen 1900-08-30
* Stockholmstidningen 1903-03-21
* Aftonbladet 1903-03-23
* Aftonbladet 1903-04-08
* Svenska Dagbladet 1903-09-05
* Dagen 1904-05-17
* Aftonbladet 1904-07-05
* Svenska Dagbladet 1907-07-13
* Dagens Nyheter 1908-08-10
* Svenska Dagbladet 1911-07-14
* Stockholmstidningen 1912-08-13
* Aftonbladet 1913-12-28
* Dagens Nyheter 1913-12-28
* Stockholmstidningen 1913-12-28
* Svenska Dagbladet 1913-12-28
* Aftonbladet 1913-12-29
* Stockholmstidningen 1913-12-29
* Svenska Dagbladet 1913-12-29
* Svenska Dagbladet 1916-07-23
* Svenska Dagbladet 1921-07-05
* Aftonbladet 1924-07-03
* Aftonbladet 1926-07-07
* Aftonbladet 1928-07-09
* Svenska Dagbladet 1933-05-30
* Svenska Dagbladet 1933-07-05
* Svenska Dagbladet 1934-04-13
* Svenska Dagbladet 1934-06-28
* Svenska Dagbladet 1934-08-11
* Aftonbladet 1935-05-25 
* Aftonbladet 1935-07-04
* Svenska Dagbladet 1936-05-29
* Svenska Dagbladet 1937-05-13
* Svenska Dagbladet 1937-07-03
* Aftonbladet 1938-07-04
* Svenska Dagbladet 1939-07-07
* Aftonbladet 1942-07-17
* Dagens Nyheter 1943-06-17
* Svenska Dagbladet 1946-01-20

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S210
* Sveriges Skeppslista 1908, S98 Sjöfröken, 140 hk, 100,85/63,88, 26,89 x 4,81 x 2,40 meter
* Sveriges Skeppslista 1910, S98
* Sveriges Skeppslista 1911, S98
* Sveriges Skeppslista 1913, S102
* Sveriges Skeppslista 1915, S110 150 hk, 112,43/71,98, 26,89 x 5,18 x 2,50 meter
* Sveriges Skeppslista 1917, S106
* Sveriges Skeppslista 1919, S106
* Sveriges Skeppslista 1921, S106
* Sveriges Skeppslista 1923, S108
* Sveriges Skeppslista 1925, S110
* Sveriges Skeppslista 1927, S136
* Sveriges Skeppslista 1929, S142
* Sveriges Skeppslista 1931, S146
* Sveriges Skeppslista 1933, S144
* Sveriges Skeppslista 1935, S142
* Sveriges Skeppslista 1937, S150 105 hk
* Sveriges Skeppslista 1939, S152 112,31/67,79
* Sveriges Skeppslista 1941, S146 107,74/63,22
* Sveriges Skeppslista 1943, S144
* Sveriges Skeppslista 1945, S144 Hemort Drottningholm
* Sveriges Skeppslista 1947, S148
* Sveriges Skeppslista 1949, Ej med
  Byggd 1880
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 158
  Registernr 2482
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFNH, senare SGKD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 1948
  Längd öa 26,89 meter 26,86 meter
  Största bredd 4,81 meter 5,32 meter
  Djupgående 2,40 meter -
  Brt/Nrt 101/64 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x dieselmotor
  Effekt 140 hk, 103 kW 85 hk, 62 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 300 passagerare -
  Historik
  1880-10-05 Besiktningsresa från Bergsunds Mekaniska Verkstads AB utåt Mälaren.
  1881-05-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Sjöfröken till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 48.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Gymnasiegränd, Riddarholmen) - Vårby - Fittja.
  1882-04-19 En brand startar ca. kl. 23.50 ombord på fartyget liggande vid kajen i Fittja. Branden upptäcks av delar ur besättningen som ligger och sover ombord. Branden släcks med hjälp av fartygets skeppsspruta samt boende i närheten som kommer till undsättning. Ingen ombord skadas men fartyget får stora brandskador i försalongen och på mellandäcket. Orsaken till branden är okänd och fartyget går kl. 06.00 på morgonen för egen maskin till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för reparation.
  1882-05-13 Åter i trafik efter reparation.
  1887-06-21 Propelleraxeln går av utanför Smedsudden vid färd från Stockholm mot Fittja. Ett annat ångfartyg bogserar Sjöfröken tillbaka till Riddarholmen där passagerarna får gå av. Bogseras senare till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för reparation. Ersätts under reparationen av ångfartyget Stafsnäs. Åter i trafik 5 juli.
  1890-08 En acetylénstrålkastare installeras. Sjöfröken är första ångfartyg på Mälaren som får detta.
  1894 Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja blir aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1912-04-02 Ommätt. Nya mått 26,89 x 5,18 x 2,50 meter. Nytt tonnage 112/72.
  1913-12-27 Grundstöter ca. kl. 18.00 vid Fläsket mellan Bredäng och Fågelön vid färd från Stockholm mot Drottningholm med ca. 20 passagerare ombord. Fartyget blir stående med stäven uppe på land. Ångfartyget Brage, som ligger strax bakom Sjöfröken, försöker dra loss fartyget men då detta inte lyckas får passagerarna istället fortsätta till Drottningholm med Brage, som gör en avstickare dit utanför sin egen turlista. Dras loss ca. kl. 03.00 av bogserångaren Viken från Stockholms Transport & Bogserings AB och går sedan från platsen för egen maskin.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1933 Uthyrd till Trafik AB Ena, Enköping. Trafik på traderna Stockholm (Klara Mälarstrand) - Kungshatt - Vårby - Sturehov - Sundby och Stockholm (Klara Mälarstrand) - Gällstaö - Björkö - Adelsö - Sjöängen - Ekholmen.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 2.000 SEK och omdöpt till Tessin. Trafik på traden Stockholm (Klara Mälarstrand) - Kungshättan - Drottningholm.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 2.000 SEK.
  1936 Uthyrd till Johan Wiktor Rickander, Stockholm. Trafik på traderna Stockholm - Kungshättan - Zetterberget - Drottningholm och Stockholm - Hässelby - Lambarön - Ilända - Hillersjö.
  1937-04-15 Ommätt. Mått 26,89 x 5,18 meter. Nytt tonnage 112/67.
  1938-11-16 Såld till Johan Wiktor Rickander, Stockholm för 5.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1939-07-28 Ommätt. Mått 26,89 x 5,18 meter. Nytt tonnage 107/63.
  1943-02-22 Såld till kapten Lars Swerker Eijre, Ångbåtstrafiken Stockholm-Drottningholm, Stockholm för 15.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1943-12-01 Ny hemort Drottningholm.
  1946-07-27 Får återkallat passagerarcertifikat vid en inspektion av Fartygsinspektionen. Bland annat har livbåtarna så stora sprickor att de skulle sjunka om de sjösattes och överbyggnadsdäcket är så ruttet att man lätt trampr hål i det. Bogseras efter inspektionen till Ekensbergs varv för uppläggning.
  1947-07-26 Såld till Compania de Navegacion Amigo S A. (direktör Alfred Strazds, Pensionat Fridstorp, Saltsjö-Boo), Panama för 8.000 SEK och omdöpt till Elsa. Ombyggd till lastmotorfartyg. Ny överbyggnad samt två master monteras. Motoriserad med en dieselmotor tillverkad i Österrike, 85 hk, 62 kW.
  1948-07-21 Ommätt. Nya mått 26,86 x 5,32 meter.
  1948-08-20 Efter en anmälan från Tullverket gör Fartygsinspektionen en noggrann inspektion av fartyget i Göteborg. Inspektören belägger fartyget med nyttjandeförbud på grund av stora brister. Livbåtarna är för små och man saknar föreskrivna ankare och kättingar. Man saknar även reservlanternor, kompasser, vattenslang samt släckningsutrustning. Kommerskollegium vänder sig även till Panamas gerneralkonsulat i Stockholm då man inte tror att fartyget godkänts för Panama-flagg vilket visar sig vara helt rätt.
  1950-03-22 Sveriges ambassadör i Argentina meddelar Kommerskollegium om att fartyget finns i Buenos Aires.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Trafik AB Ena
Tillbaka till Gunnar Torslund
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Johan Wiktor Rickander
Tillbaka till Swerker Eijre
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.