Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sjöfröken
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Raksarkivet 2013-06-05 PN, Foto
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Tidning för Wenersborgs stad och län 1884-08-11, S2
* Tidning för Wenersborgs stad och län 1884-08-14, S3
* Ångbåten 114, 1/2004, S8-9
* Alla våra Ångslupar, 1994, S104
* Mälarbåtarna, 1967, S89, 131
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S58
* Sveriges Skeppslista 1908, S52 RA
* Sveriges Skeppslista 1910, S52 RA
* Sveriges Skeppslista 1917, S52 RA
  Byggd 1863
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 116
  Registernr 2891
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 1919
  Längd öa 20,30 meter 20,30 meter
  Största bredd 3,66 meter 3,66 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt - 38/32
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW 25 hk, 18 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Lindholmens Varv som Sjöfröken till Fittja Ångslupsbolag, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Fittja.
  1875 Såld till Ångfartygs AB Sjöfröken, Arvika för 12.000 kr. Trafik på traden Arvika - Säffle.
  1879 Såld till Carl Emil Hæger, Lilla Edet och omdöpt till Elffröken. Trafik på Göta älv, traden Lilla Edet - Göteborg.
  1884-08-10 När fartyget ska lägga till vid Elfängen ramlar eldaren Alfred Gustafsson överbord och drunknar när han ska kasta en tross iland.
  1890 Förbyggd.
  1908 Förbyggd.
  1908-10-29 Såld till Lilla Edets Pappersbruks AB, Lilla Edet.
  1913 Reparerad.
  1919-05-26 Såld till direktör Carl Fritsch, Landskrona.
  1919 Såld till Köpenhamn, Danmark. Lustyacht.
Tillbaka till Fittja Ångslupsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.