Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Service-Ettan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1976
  Varv Skrov/däckshus: Fiskars varv, Åbo, Finland
Utrustning: Kornhalls varv AB, Kungälv
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SFB 5552
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,14 meter 13,14 meter
  Största bredd 3,51 meter 3,51 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt 21/7 17/5
  Maskineri - 2 x Volvo Penta TAMD 71B
  Effekt 511 hk, 376 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart 18 knop 23 knop
  Kapacitet - 28 passagerare
  Historik
  1976 Levererad av Fiskars varv som Service-Ettan till Kornhalls varv AB, Kungälv. Utrustas och inreds av ägarna.
  1979 Såld till Börjessons Sjötaxi HB, Donsö och omdöpt till Sydskär. Trafik i Göteborgs skärgård.
  1991 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 71B, 600 hk, 441 kW, installerade.
  2002? Såld.
Tillbaka till Börjessons Sjötaxi HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.