Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sea Lady
Sea Lady vid Stora Betsö, Lindalssundet 2011-08-26
Sea Lady vid Stora Betsö, Lindalssundet 2011-08-26
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 2005, S290
* Sveriges Skeppslista 2006, S300
* Skeppsregistret, Norrköping, TEL 2007-03-13 KN
* Lars Olsson, TEL 2007-03-13 KN
  Byggd 1977
  Varv Skrov: Gustafs, Borlänge
Däckshus/utrustning: Lars Olsson, Vaxholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 5629
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,20 meter 9,20 meter
  Största bredd 3,15 meter 3,15 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Volvo Penta PRO40 2 x Volvo Penta AQAD 41
  Effekt 260 hk, 191 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart - 30 knop
  Kapacitet - 29 passagerare
  Historik
  1975 Skrovet inköpt i Gustafs, Borlänge.
  1977 Färdigställd och levererad av Lars Olsson som Sea Lady till Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB, Vaxholm. Taxitrafik i Stockholms skärgård.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta PRO41, 500 hk, 367 kW, installeras.
  1978 Inhyrd av Första Sparbanken, Vaxholm som flytande bankkontor i Stockholms skärgård. Går i trafik under namnet "Bankbåten".
  2001 Avtalet med Första Sparbanken avslutas.
  2003 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta AQAD 41, 400 hk, 294 kW, installeras.
  2013 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Fiat HPE 300, 590 hk, 433 kW, installeras.
  2014 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta AQAD 41, 400 hk, 294 kW, installeras. Maskinerna har tidigare suttit i, men nu helrenoverats.
Tillbaka till Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.